TOP

Pom Amsterdam breidt kledinglijn uit

Binnenkort ligt de eerste kledingcollectie van Pom Amsterdam in de winkels, die enthousiast werd ontvangen door retailers. De tweede collectie is in de maak, plus een nieuwe sublijn met een bekende Nederlandse actrice.

De zussen Liesbeth en Violet Lotgering begonnen in 2011 met het merk Pom Amsterdam. Kenmerkend voor Pom zijn de prints, die worden ontworpen door Violet. Als creatief directeur ontwikkelt zij alle prints. Liesbeth houdt zich als commercieel directeur bezig met het in de markt zetten van het merk. Samen ontwikkelen ze de collectie. “Het werken met eigen prints is uniek”, vertelt Liesbeth. “We maken ongeveer twintig prints per seizoen. Met video’s proberen we over te brengen hoe het ontwerpen van prints in zijn werk gaat en te laten zien hoe bijzonder dat is. We begonnen Pom met de asymmetrische driehoekshawl, die is afgewerkt met een bies. Inmiddels een klassieker. De shawlcollectie werd uitgebreid en er kwam een home-collectie, ook weer met de kenmerkende prints.”

Waarom besloten jullie een kledinglijn te lanceren?

Commercieel directeur Liesbeth Lotgering: “Twee jaar geleden maakten we een Jacket Collection, met een voering in een print uit de shawlcollectie. Die sloegen goed aan en bleven in de collectie. Er kwam meer vraag naar kleding vanuit onze agenten en winkeliers. Ook omdat prints nu veel te zien zijn in het modebeeld. We lanceerden voor herfst-winter 2018-2019 een compacte collectie met jurken, bloesjes, blazers en een aantal pakken.”

Hoe werd er op de eerste kledingcollectie gereageerd?

“Die is heel goed ontvangen. We hadden wel gehoopt op dat succes, maar het niet direct verwacht. We hadden toch vanuit ons gevoel een collectie gemaakt. We hebben onze eigen stijl en volgen niet alle trends. De vrouw die Pom koopt, houdt van kwaliteit en comfort. Als iemand een product van ons aanheeft valt het op, maar niet op een hysterische manier. We focussen ons op details, afwerking en kwaliteit. De verkoopprijzen liggen tussen €79,- en €220,-. We willen het betaalbaar houden en de prijzen moeten in verhouding zijn met die van de shawls (vanaf €60,-). We willen dat vrouwen de shawls en de kleding samen kunnen blijven dragen.”

POM_Amsterdam_FW1819 Festive Collection_ Campaign1_LR

Wordt de tweede kledingcollectie groter?

“We houden vast aan een aantal succesitems uit de vorige collectie, zoals de pakken en de bloezen, en dat gaan we verder uitbreiden met jurken, tops en ook onderstukken. Maar het blijven unieke snoepjes. Naast prints en jacquards zijn ook uni’s belangrijk om de collectie in evenwicht te houden. Daarnaast gaan we uitbreiden van drie naar vier collecties per jaar.”

Voor zomer 2019 gaan jullie samenwerken met een BN’er.

“We gaan een speciale lijn maken met actrice/presentatrice Katja Schuurman, die ze persoonlijk gaat lanceren op Modefabriek. Ze is zeer betrokken bij de ontwikkeling van de collectie en haar stijl, persoonlijkheid en reisverhalen komen terug in deze lijn. Katja is vanaf het eerste uur fan van Pom en draagt de shawls al jaren. Zo kennen we haar en zo is deze samenwerking ontstaan. Ze draagt het merk een warm hart toe.”

Hoeveel verkooppunten heeft Pom inmiddels?

“Zeker 750 wereldwijd, waarvan 150 in Nederland. We verkopen daarnaast in dertien landen via agenten en distributeurs. Belangrijke markten voor ons zijn het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland. Ook Australië en Japan doen het erg goed. Maar we blijven ook focussen op de Nederlandse markt. Ik zie nog groeipotentie en er zijn nog wel retailers met wie we een partnership aan willen gaan. Maar met 10 tot 30 verkooppunten erbij in Nederland zitten we wel aan de max.”

POM_Amsterdam_FW1819 Festive Collection_ Campaign2_LR

Kopen alle klanten de kledinglijn in?

“Zestig procent van de retailers is ingestapt met de kledinglijn. Zij zagen de bijzonderheid van het product en de kansen om het te combineren met onze accessoires en de woonspullen. Die support is heel fijn. We worden sowieso erg gedragen door de steun van onze klanten, zij hebben ons zo laten groeien. Maar niet bij alle winkels past de kleding in het winkelconcept en een aantal klanten heeft even afgewacht. Daartegenover staat dat we er ook veel nieuwe klanten bij hebben gekregen met de kledinglijn.”

Hoe bekend is Pom al bij de consument?

“We willen de consument vooral via de retailer kennis laten maken met het merk. De winkeliers zijn onze ambassadeurs en doen het harde werk. We gaan retailers handvatten geven om de collectie bekend te maken, zoals video’s en beelden die ze kunnen gebruiken op hun social media. Verder besteden we zelf ook meer aandacht aan PR. En de samenwerking met Katja Schuurman zorgt natuurlijk ook voor naamsbekendheid en reuring in de pers.”

Hoe zien jullie de toekomst?

“Ons doel is op deze koers doorgaan. Afhankelijk van het succes en de vraag uit de markt willen we verder uitbreiden in kleding, maar stap voor stap. We gaan geen onnodige risico’s nemen en inleveren op service en kwaliteit. Focus is belangrijk. We willen er over 20 jaar nog steeds zijn. We zijn superklein begonnen en gegroeid vanuit eigen kracht. Alles wat we nu doen is voor ons al een kers op de taart.”