TOP

Hoe gaat het met Ronald van der Kemp van RVDK?

Zijn creaties worden gedragen door Kate Moss, Rihanna en Justin Bieber en de internationale media bejubelen zijn collecties. Drie jaar en zes collecties later houdt het enthousiasme aan. Van der Kemp produceert onder meer voor Net-a-porter en eind vorig jaar werd hij onderscheiden met het Mode Stipendium, een van de belangrijkste Nederlandse modeprijzen. Toch zou RVDK sneller kunnen groeien, mits Van der Kemp enkele concessies zou doen. Maar dat is hij nou juist niet van plan.

Met zijn label RVDK staat Ronald van der Kemp voor het terugbrengen van de ziel in de mode. Hij produceert bewust niet meer dan twee collecties per jaar en werkt met bestaande materialen. “Ik wil een positief alternatief bieden voor de wegwerpcultuur in de mode en laat me inspireren door de jaren zeventig en tachtig. Een tijd waarin mode nog met liefde gemaakt en gedragen werd.”

Van der Kemp (53) heeft een indrukwekkende carrière achter zich. Na zijn afstuderen aan de Gerrit Rietveld Academie eind jaren tachtig werkte hij onder meer voor Guy Laroche, Céline, Escada en Wolford. In 2014 gooide hij het roer compleet om en startte zijn eigen label RVDK. “Dat was een kwestie van mijn hart volgen, niet te veel nadenken en vooral doen”.

Waar staat RVDK op dit moment?

“We zijn nu echt bezig met het neerzetten van het merk in de toplaag van de mode. We mikken op de belangrijkste modebladen en top-10 winkels. Daar willen we zichtbaar zijn en er zo voor zorgen dat we bekend worden onder een groter publiek. We willen groeien, maar ook exclusief blijven. Daar ligt de uitdaging”.

Hoe moeilijk is het om te groeien als je werkt met bestaande materialen?

“Dat is niet eenvoudig. We werken met hele kleine producties en onze ontwerpen zijn erg arbeidsintensief. Bovendien kampen we met het negatieve imago dat aan duurzame mode kleeft; het wordt vaak niet serieus genomen”.

Hoe vecht je tegen dat imago?

“Door ervoor te zorgen dat we naast Dior & Chanel in de bladen staan, dat dezelfde journalisten over ons schrijven. We willen laten zien dat high fashion ook op kleine schaal en ethisch verantwoord geproduceerd kan worden. Zo willen we een positief alternatief bieden. Maar in eerste instantie draait het gewoon om prachtige ontwerpen, daarna volgt een goed verhaal. Alleen in die volgorde komt de boodschap goed over”.

Wat heeft het winnen van Prins Bernhard Cultuurfonds Mode Stipendium je gebracht?

“Dat was een zeer welkome erkenning en stimulans. We hebben er de vorige collectie en show in Parijs mee kunnen financieren. Daar gaat veel geld in zitten. De afgelopen jaren heb ik veel met eigen middelen gefinancierd, maar dat is natuurlijk eindig. Voor de komende show hebben we talloze plannen en wensen maar we moeten selectief zijn”.

Zou samenwerking met grote winkeliers je niet veel meer mogelijkheden bieden?

“Financieel zou dat veel opleveren inderdaad, maar het betekent ook dat we moeten inboeten. We zouden niet meer kunnen werken met bestaande materialen bijvoorbeeld en de commercie zou een te grote druk leggen. Dat wil ik koste wat het kost voorkomen. Wie RVDK koopt, koopt iets unieks; maatwerk, luxe, kwaliteit, aandacht, detail. Het werken met bestaande materialen op kleine schaal waarborgt dat. Je moet kunnen voelen dat de stukken met liefde gemaakt zijn”.

Speelt duurzaamheid ook een rol in die overweging?

“Jazeker. De grote merken produceren soms tot tien collecties per jaar. Dat leidt alleen maar tot verspilling; zoveel kleren kunnen helemaal niet gedragen worden. Kleding wordt weggegooid om de markt niet te verpesten. Bovendien is tijdsdruk funest voor het creatieve proces en het ontwerp. Ik hoop dat mijn klanten voelen dat ze iets bijzonders in handen hebben als ze een RVDK kopen en dat ze mijn kleding over vijf jaar nog dragen. Het is niet nodig steeds nieuw te kopen en voor kleding mag je sparen. Het is een investering in jezelf”.

Met welke projecten ben je nu bezig?

“We zoeken momenteel samenwerkingen met andere bedrijven en merken om op die manier ons gedachtegoed en ons merk breder onder de aandacht te brengen. Er liggen al veel goede ideeën en sommige projecten lopen al. Zo werken we met Swarovski; met eenoverschot van hun kristallen maak ik mode. In de vorige show was al een ontwerp te zien en in de komende show in januari volgen weer nieuwe stukken”.

Waar wordt de collectie nu verkocht?

“We verkopen via Net-a-porter.com en in Nederland kun je ons vinden bij de Bijenkorf. Verder op verschillende plekken wereldwijd. Binnen Europa bij Browns in Londen, Galeries Lafayette in Parijs, Luisa Via Roma in Florence, Sanahunt in Kiev en Trois Pommes in Zürich. En buiten Europa bij Bergdorp Goodman en Jimmy’s in New York, Joyce in Hongkong, Plum in Beiroet en Boutique 1 en Boutique 7 in Moskou”.

Hoe zie je RVDK over vijf jaar?

“Over vijf jaar hoop ik dat RVDK bekend is onder een groter publiek en dat ons gedachtegoed en onze manier van werken een serieuze plek hebben gekregen in de modewereld. En verder zal ik gewoon nog steeds doen wat ik nu ook doe; ontwerpen vanuit mijn hart en intuïtie, zonder concessies”.

 

Foto: Marijke Aerden


Wie is Ronald van der Kemp (53), modeontwerper voor zijn eigen label RVDK? In de rubriek Close-up in Textilia #12 beantwoordt hij 16 persoonlijke vragen. “De wegwerpcultuur in de mode. Er is te veel verspilling en het gaat ten koste van de kwaliteit van de ontwerpen. Bovendien is het niet nodig om steeds nieuwe items te kopen. Je mag best sparen voor een kledingstuk, dat geeft het waarde.”


RVDK Ronald van der Kemp Pronkstuk - Foto van Marijke Aerden