TOP

Valentijnsdag geeft omzet detailhandel boost van 65 miljoen

Valentijnsdag is inmiddels achter de rug en de detailhandel gaf van tevoren aan in de week voor de dag van de liefde een extra omzet van 65 miljoen euro te halen. Dat was althans de verwachting van brancheorganisatie Detailhandel Nederland.

Of deze extra omzet daadwerkelijk door de detailhandel is gehaald, kan Detailhandel Nederland nog niet zeggen. Het wachten is daarmee op de officiële cijfers van onderzoeksbureau CBS over februari 2010.

Traditioneel staat de wenskaart op de eerste plaats van veel verkochte Valentijnscadeaus. Op de tweede plek staan woonaccessoires zoals rode kussentjes, fotolijstjes, vazen en decoraties in de vorm van een hart. Overige geliefde cadeautjes zijn rozen, boeketten, chocola en sexy lingerie.

Dat laatste heeft lingerieketen Hunkemöller absoluut gemerkt deze Valentijn. De retailer had dit keer een grootse campagne gelanceerd met de ondeugende naam ‘Read my lips’. Woordvoerster Sanaa Elofir: “We hebben enorm kunnen plussen met onze Valentijnsartikelen. De omzet van Valentijn 2010 was beter ten opzicht van 2009. Dit kwam onder andere doordat de dag dit jaar viel op zondag, waardoor mensen in het weekend alle tijd hadden om een cadeautje te kopen. Verder hadden we op woensdag 10 februari een extra member-koopavond georganiseerd waardoor de omzet ook hoger was. De absolute nummer 1 was de push-up bh. Verder doen de elegante kanten slipjes en babydolls het ook erg goed.”