TOP

Mitex: baby- en kindermode blijft op achterstand

Het segment baby & kindermode heeft in de tweede helft van het afgelopen jaar geprofiteerd van een fors herstel. Dit heeft de achterstand die in het eerste halfjaar werd opgebouwd voor een flink deel weggewerkt.

De eerste helft van 2010 is afgesloten met 4% omzetachterstand ten opzichte van 2009. Uiteindelijk bleef de totale omzet in 2010 1,4% achter op 2009. Dankzij extreme omzetplussen in augustus en november van respectievelijk 26,9% en 50,2% werd veel goedgemaakt. De afzet bleef achter in 2010, wel gingen er duurderde stuks over de toonbank dan in 2009. Al met al vindt Mitex dat er weinig reden is voor gejuich: ook 2009 en 2008 eindigden al in de min met respectievelijk 3,7% en 2,1%. De kindermodebranche staat onder druk.

Informatie delen is belangrijk
Branchemanager baby en kindermode Dave Quadvlieg: “Het is belangrijk dat ondernemers en leveranciers meer bereidheid tonen om naar elkaar open kaart te spelen. Door informatie te delen, wordt meer mogelijk. Bij-orderen gaat makkelijker en gezamenlijke acties leveren beide partijen meer rendement op. De beleving van een merk wordt er sterker door. Dat is voor de winkel cruciaal”, vindt Quadvlieg. De winkel wordt namelijk steeds meer een ontmoetingsplek. De factor beleving wordt bepalend voor succes. Het is een uitdaging voor de retailer en zijn merken om dit gezamenlijke belang in te zien en uit te buiten. “

Nichemerken zorgen voor onderscheid
Quadvlieg constateert dat zowel leverancier als detaillist moeten wennen een het feit dat ook in de baby- en kinderbranche meerdere leveringen per seizoen  hun intrede doen. “Het grote voordeel is dat de winkel voor de consument veel langer interessant blijft. Er blijft voortdurend prikkeling aanwezig. Dat laatste kan ook gecreëerd worden met kleinere labels. De markt kent een aantal heel sterke merken die iedereen wil voeren. Daar zitten ook de beste verdiensten. Maar wil je je echt onderscheiden van de buurman dan doe je er goed aan ook enkele nichemerken in je assortiment op te nemen. “

Webshop openen?
De verkoop van baby- en kinderkleding via internet is inmiddels een gegeven, maar de branche worstelt ermee, constateert de branchemanager. “De verkoopaantallen via het web zijn enorm. Kleertjes.com is natuurlijk het grote voorbeeld van hoe groot de impact van webverkoop kan zijn. Toch is het niet verstandig om halsoverkop dan ook maar een webshop te starten,”stelt Quadvlieg, “Of het dé oplossing is, voor iedere situatie is nog maar de vraag. De logistiek moet goed geregeld zijn, de voorraad geautomatiseerd en het meest belangrijk: een webwinkel mag qua positionering natuurlijk geen negatief effect hebben op de verkopen in de winkel. Het kan een hele weloverwogen beslissing zijn om je volledig te concentreren op de fysieke winkel en een site alleen gebruiken om de loop naar deze winkel te stimuleren.

Webconcurrentie
“Ondernemers met baby- en kinderzaken die nog niet hebben besloten welke rol internet voor hen heeft, moeten tot een besluit komen. Over enkele seizoenen de concurrentie op het internet zo groot is dat de investeringen van nieuwe internetwinkels om een plek in deze markt te veroveren economisch niet meer verantwoord is”, voorspelt Quadvlieg. “Een deel van de markt moet echt professioneler worden en zal anders af gaan haken.