TOP

Inkopers en kopieerders op Pitti Bimbo 72

De grote internationale kindermodebeurs Pitti Bimbo in Florence trekt niet alleen inkopers maar ook kopieerders. Bengels peilde onder Nederlandse standhouders hun ervaringen.

Te zien waren de collecties voor winter 2011/2012 tijdens de internationale kindermodebeurs Pitti Bimbo van 20 tot 22 januari 2011. Dirkje en DJ Dutchjeans waren voor het eerst op Pitti Bimbo te zien. Wouter de Vries: “Vergeleken met Kind & Jugend in Keulen is het inkooppubliek hier wat afwachtender. Er wordt gekeken, kennisgemaakt en men wisselt kaartjes uit, terwijl op Kind & Jugend er van opening tot sluiting geschreven wordt.”

Bernardino Toral Caballero van Clic: “Het is leuk om te zien hoe smaken verschillen per land. Laarzen met een vachtje zijn op dit moment in Nederland helemaal hot. Voor de Italiaanse inkoper hoeft dat niet zo.” Hij is tevrden over de sfeer van de beurs. Inkopers lijken helemaal uit het dal. “Iedereen is klaar voor het nieuwe seizoen.”

Hans Lormans van Jottum en Cakewalk lijkt opgelucht na een roerig seizoen voor Waalwear Kids: “We hebben goed willen luisteren naar onze detaillisten en onze agenten en hebben getracht op tal van punten verbeteringen door te voeren. Natuurlijk is dat spannend, maar gelukkig is er op Kleine Fabriek en ook nu op Pitti Bimbo goed op de collectie gereageerd.”

Evi van Zelst van Bengh is zeer tevreden over de aanloop: “Het publiek is dit keer internationaler dan ooit. We zien mensen uit Italië, het Midden Oosten en de VS, maar ook Polen en Columbia. Dat we met vijf man in de stand staan is geen overbodige luxe.”

Kopieerders
Het Nederlandse Pom Pom doet voor de tweede maal mee aan Pitti Bimbo. “Voor de Italiaanse markt is onze aanwezigheid echt belangrijk”, vertelt Sandra van Aanholt. “We trekken daarnaast vooral belangstellenden uit Rusland en Turkije, maar ook uit het Midden Oosten, Schotland, Spanje en Duitsland. De sfeer is hier echt heel anders dan in Nederland. Je moet echt uitkijken voor kopieerders. Het is niet te zien of iemand een winkel of een productiebedrijf heeft”, vindt Sandra. “Visitekaartjes uitwisselen is er niet bij. Men is uit op de brochure en maakt dan rechtsomkeert. Dan weet je eigenlijk al genoeg. We hebben de brochures maar verstopt.”

Ook de merken Bengh en Imps & Elfs zijn het object van kopieerders. “Er lijken wel twee groepen actief, studenten die pretenderen een winkel te hebben”, vertelt Evi van Zelst. Voor Fons Cohen van Imps & Elfs is de maat vol: “Er wordt zoveel gefotografeerd, er is zelfs uit onze stand gestolen. Volgend seizoen gaan we maatregelen nemen.”

Misschien naar Youngstars/Bread & Butter
Het is nog even afwachten of Bengh komende zomer aan Youngstars van Bread & Butter gaat meedoen. Dat geldt ook voor Fons Cohen van Imps & Elfs: “Het is afwachten hoe Karl Heinz de beurs gaat segmenteren. Als ze zeggen dat ze misschien wel een merk als Miss Blumarine gaan toelaten vraag ik me af wat ik daar dan naast moet. Helaas heeft hij daar nog geen visie op gegeven.”