TOP

Mannenmodemerk Portofino: ‘In de verkooplijsten staan we steevast bovenaan’

Mannenmodemerk Portofino is vorig jaar opgericht door Henk Bulten en Pim van den Berg. Met hun jarenlange ervaring in de retail weten zij precies waar de winkelier behoefte aan heeft. "Wij kunnen de kwaliteit van premium merken voor een veel lagere prijs bieden."

Henk Bulten van Palio Design Bulten en Pim van den Berg van mannenmodeketen Schulte Herenmode in de bollenstreek hoorden van verschillende winkeliers dat er behoefte was aan een mannenmodemerk waar nog echt geld mee te verdienen valt. Bulten: “Dus zijn we in 2016 het merk PortofinoPim is echt de productman. Met veel verstand van pasvormen en hij weet waar de consument behoefte aan heeft. Ik ben meer degene die de relaties beheert. Ook ik ben winkelier en ondernemer geweest, dus ik spreek dezelfde taal.”


Hoe onderscheidt Portofino zich van andere mannenmodemerken?

Henk Bulten: “Ten eerste kunnen wij de kwaliteit van grote premium merken voor een veel lagere prijs bieden omdat we geen overhead- of marketingkosten hebben. Voor de productie werken we samen met productspecialisten, zodat de maatvoering consistent is en de kwaliteit hoog. Bijna alles wordt in Europa geproduceerd. Een shirt is bij ons €69-€79, maar dan met een marge van rond de 3.5. Dat is natuurlijk erg aantrekkelijk voor de winkelier; daar verdienen ze gewoon goed geld aan. Daarnaast bieden we gecoördineerde sets aan: een pullover met een bijpassend overhemd, die de winkelier dan in een bepaalde periode voor een aantrekkelijke combiprijs kan aanbieden. Bij de winkels die deze sets hebben gehad, vielen ze erg in de smaak omdat het hapklare brokken zijn. Binnen een paar weken waren de tafels leeg.”

Portofino set SS18
Een Portofino-set uit de lente-zomer 2018-collectie



Hoe zou je de SS18-collectie van Portofino omschrijven? 

“Kleurrijk en met leuke, humoristische prints. We maken met Portofino totaalcollecties – shirts, truien, broeken en jacks – maar de nadruk ligt op de shirts die gecombineerd kunnen worden met de pullovers en vesten. We zijn niet per se trendsettend, eerder trendvolgend. Qua stijl zijn we casual en redelijk klassiek. Daarnaast besteden we veel aandacht aan details, zoals het geborduurde vlaglogo op onze knitwear. We stoppen liever een euro extra in een product, zodat het totaalplaatje ook echt klopt.” 

Hoeveel verkooppunten hebben jullie al?

“We hebben momenteel zo’n kleine vijftig verkooppunten in Nederland en België. Ons merk is echt bedoeld voor zelfstandige ondernemers. Aan de ene kant, omdat we de zelfstandige winkelier willen ondersteunen en hem iets onderscheidend willen aanbieden. Als je niet op elke hoek van de straat ligt, kun je die marge ook veel beter vasthouden. Ook doen we bewust niet zelf aan online verkoop omdat we anders de retail gaan beconcurreren. Prima als winkeliers zelf onze lijn online aanbieden, maar wij doen dat simpelweg niet.” 

Portofino broeken SS18
Broeken van Portofino uit de lente-zomer 2018-collectie

Hoe zien jullie de toekomst van retail?

“Ik denk dat er voor stenen winkels voldoende ruimte is in de markt om te overleven. Als je formule klopt, je voorraad- en kostenkant goed zitten, dan kun je het redden. Ik geloof zelf niet in formules zoals shop-in-shops en consignatieafspraken, winkels die alleen maar vierkante meters verhuren aan merken. Die zorgen naar mijn idee voor zielloze winkels. Als een winkelier zijn winkel met zijn ziel invult, dan heeft hij bestaansrecht, vind ik. Wij geloven heilig in de zelfstandige winkelier en ondersteunen hem of haar op zoveel mogelijk vlakken. We luisteren ook naar de behoefte van die retailer bij het samenstellen van de collecties.”

Wat zijn jullie ambities en toekomstplannen?

“We willen verder groeien naar zo’n 80-90 verkooppunten. Ook willen we wat meer naamsbekendheid voor Portofino. Momenteel is het misschien nog geen bekend merk, maar in de verkooplijsten staan we steevast bovenaan.” 

Meer info: www.paliodesign.nl/portofino 

Verkoop: via Henk Bulten 06-82 66 99 60 / info@paliodesign.nl