TOP

Even afrekenen: wat is het bongemiddelde bij Tillemans Tailors?

Nederlanders staan niet bepaald bekend om loslippigheid als het gaat om hun portemonnee. Maar Jorg Tillemans van Tillemans Tailors in Hoorn geeft openheid van zaken aan de hand van een bongemiddelde. "Wij communiceren niet zozeer op prijs of op ‘mooi’, maar op kwaliteit."

In een pittoresk straatje in Hoorn huist Tillemans Tailors, de maatkledingzaak van Jorg Tillemans. Drie jaar geleden sloot hij zijn mannenmodewinkel in een drukkere winkelstraat, om op een iets meer afgelegen locatie in Hoorn zijn huidige zaak te openen.

“Wij zijn niet voor de massa en de winkelstraat waar we eerder zaten was dat wel”, vertelt Tillemans, die al sinds zijn veertiende in de retail werkt. “Bovendien, in de vorige winkel hadden we ook al een maatkledingafdeling, maar daar is veel ruimte voor nodig en die hadden we daar niet.”

Gentlemen’s club met bar

Nu heeft Tillemans een monumentaal pand met twee verdiepingen betrokken en richt hij zich alleen op maatpakken. Ooit studeerde hij Visual Marketing aan het Amfi en dat is te zien. De winkel oogt als een klassieke ‘gentleman’s club’ inclusief een authentieke bar.

Door de combinatie van antieke houten kasten, paarse muren en nostalgische details lijkt het alsof de zaak al jaren bestaat. “Tegenwoordig heeft iedereen het over beleving”, zegt Tillemans. “Maar dat is iets wat ik altijd al vanzelfsprekend heb gevonden.”

Costume á la carte

In de rubriek Even Afrekenen in Textilia 3 vertelt hij meer over zijn concept ‘Costume à la carte’, over de nieuwe winkel in Den Haag en de opkomst van maatpakkenbedrijven. En natuurlijk vertelt hij wat het bongemiddelde is per klant.


Wil je ook het hele jaar door op de hoogte zijn van alle ins en outs van de modebranche? Sluit dan een jaarabonnement af. Twaalf edities per jaar en toegang tot alle exclusieve content op de website. En natuurlijk tweemaal per jaar de kleurkaarten met de nieuwste modekleuren.