TOP

Duitsland populairst in expansieplannen retailers

Internationale retailers breiden het liefst uit in Duitsland. Nederland staat pas op de elfde plaats. Dat blijkt uit onderzoek van CB Richard Ellis naar de expansieplannen van internationale retailers.

Het Amerikaanse vastgoedbedrijf CB Richard Ellis heeft de expansieplannen van meer dan 200 retailers in de regio EMEA (Europa, het Midden-Oosten en Afrika) onder de loep genomen, met als resultaat het rapport ‘How active are retailers in EMEA’. Hieruit blijkt dat ruim driekwart van de ondervraagde retailers van plan is het aankomende jaar vijf of meer nieuwe winkels in deze regio te openen. In 2009 had minder dan de helft van de ondervraagden deze plannen.

Nederland

Duitsland is volgens CB Richard Ellis net als vorig jaar de aanvoerder van de lijst, 41% van de ondervraagde retailers wil hier winkels gaan openen, gevolgd door Polen en Frankrijk (beiden 33%), Spanje (30%) en het Verenigd Koninkrijk (29%). Hoewel West-Europese markten nog steeds de voorkeur hebben, willen veel retailers hun netwerk uitbreiden in opkomende markten, zoals Tsjechië (28%) en Rusland (28%). Een kwart van de ondervraagde retailers richt zich ook op Nederland, waardoor ons land op de elfde plaats in de ranglijst van de 56 meest favoriete landen staat.

Online

Uit het onderzoek blijkt verder dat online verkopen fors zijn toegenomen. Met name modeketens in het middensegment en speciaalzaken in bijvoorbeeld schoenen, ondergoed, sportartikelen en kinderkleding zijn van plan de online voorzieningen in 2011 uit te breiden. De helft van de ondervraagde retailers heeft dit voornemen.