TOP

Tweka: ‘Echt Hollands design is onze kracht ‘ [interview]

Badmodemerk Tweka staat sinds 1916 voor kleurechtheid én kwaliteit. Toch is het tijd voor een re-branding, zegt directeur Jeroen van Douveren. “Er zit veel meer potentie in.”

Van Douveren werd twee jaar geleden benaderd om Tweka (en moederbedrijf L. ten Cate, dat zich ook richt op ondermode) te leiden. Hij trof een financieel gezond bedrijf aan, maar de omzetgroei ‘werd wel steeds minder’. “We zijn gaan zitten en concludeerden: er is een markt in Europa voor dit knetteroude, iconische merk met Nederlandse wortels.”

Verdubbelen omzetgroei

Externe designers werden in huis gehaald om het bestaande team te versterken. Een nieuwe collectie werd neergezet, die volgend jaar zomer in winkels in de Benelux, Duitsland en Engeland zal liggen. Ook in modewinkels die het midden-hoog segment bedienen. “We willen als merk echt breder zijn. Andere doelgroepen gaan aanspreken. Functionele badmode met een fashion flavour.”

Al die veranderingen moet ervoor zorgen dat de omzet met 25 tot 50 procent zal groeien, zegt Van Douveren. Ambitieus: “Ik geloof echt dat het kan.” Geld voor al die veranderingen komt van investeringsmaatschappij Antea, dat twee jaar geleden 92 procent van de aandelen van fabrikant L. ten Cate overnam. De overige acht procent is in handen van Van Douveren.

Kunstbeweging De Stijl

Hij denkt dat het imago ‘echt’ Hollands design een kracht is van het merk Tweka. Maar om oer-Hollands te verkopen, moet wel wat uit de kast worden gehaald. Naast nieuwe designers is er ook gekozen voor een ander campagnebeeld dan de standaard palmstranden of een model met wapperende haren in de wind langs de rand van een zwembad. De Nederlandse fotografe Sabrina Bongiovanni heeft modellen voor abstracte achtergronden met harde kleuren en strakke lijnen gezet. Het beeld doet denken aan de kunstbeweging De Stijl.

Van Douveren: “Het moest ook meer over dat Nederlandse gaan, dat kunstzinnige, een meer artistieke dementie. Dat willen we blijven uitdragen. Met rood, groen, blauw als hoofdkleuren.” De badkleding is nog steeds van hoge kwaliteit en functioneel, maar ook moderner met een gevoel van nostalgie. Van Douveren: “We wilden ook bewust terug naar hoe het vroeger was. Bij ons zul je sowieso geen tierelantijnen en kant zien maar wel overzichtelijke lijnen, geïnspireerd op de Hollandse polders.”

Overgehaald door dochter

Tijdens het gesprek zoekt Van Douveren af en toe naar termen uit de wereld van de bad- en ondermode. De modesector is voor hem relatief nieuw. Carrière maakte hij tot een paar jaar geleden vooral in de food sector bij bedrijven als Nutricia en Friesland Campina. Al werkte hij ook een aantal jaren bij Vlisco.

Toen hij benaderd werd voor de functie bij L. ten Cate was dit niet de positie waar Van Douveren in eerste instantie aan dacht. Badmode, ondermode? Hij twijfelde. Maar toen zijn dochter van toen vijftien riep ‘cool pap, wat gaaf’ en ook zijn vrouw enthousiast reageerde, wilde hij wel komen praten.

 

 

In Geesteren, iets ten noorden van Almelo, trof hij een 65 jaar oud bedrijf met een enorme geschiedenis. Enthousiast: “In de oude fabrieksruimte stonden dozen vol met oude collecties, reclameborden, financiële gegevens. Daar hebben we nu een museum van gemaakt.”

‘Beste speler van Europa’

Voor de toekomst heeft hij grote plannen. Het klassieke gevoel, dat moet blijven maar jonge consumenten moeten zich ook gaan thuis voelen bij het merk door een moderne twist. “Een bikini moet voor de minder daadkrachtige 49 euro gaan kosten. Wie wat meer luxe wil kan ook bij ons terecht.” Voor mannen komt er ook een Beach en pool-lijn, net als voor kinderen en zelfs voor baby’s komen unisex broekjes voor over de zwemluier.

Naast badkleding gaat Tweka ook poloshirts introduceren, die weer passen bij de zwembroeken. Die worden verkrijgbaar voor vader en zoon. En er komt een cruise-collectie, want in de winter is er ook steeds meer vraag naar badkleding. Van Douveren besluit: “We willen de beste speler van Europa zijn, ons goed positioneren en dan zijn het juist vernieuwende collecties en verrassende accessoires waarin we het verschil zullen maken.”

 

Tweka Beach_Swimsuit_Red SS18

Tweka Beach_Bikini_Burgundy SS18

Tweka Pool_Swimsuit_BlackWhite SS18

Tweka Beach_Swimsuit_Black SS18

Tweka Pool_Swimsuit_Navy SS18

Tweka Beach_Swimsuit_YellowNavy SS18