TOP

BlondbyFashion: elke week iets anders in de winkel

Met BlondbyFashion werkt Brigitte van Rooij volgens haar gouden ‘op-is-op’ formule: iedere week nieuwe fashion items in kleine oplages. “Klanten zijn er heel happig op. Ze komen steeds even kijken wat er nu weer is.” Ruim een jaar geleden begon ze met een webshop, inmiddels zijn er ook twee fysieke winkels: een pop-upstore in Vught en sinds kort een winkel in Vlijmen.

Iedere week andere items in de winkel, is dat niet lastig uitzoeken?

“Dat valt reuze mee! Ik haal mijn kleding vooral van groothandels, waar je niet aan minimale afnames zit en die twee keer per week nieuwe collecties aanbieden. Dat is voor mij fijn, want daardoor loop ik minder risico als iets niet aanslaat, maar het is ook een stukje service naar de klanten. Die vinden het heel leuk dat er iedere week iets anders hangt, en zijn daar heel happig op.”

“Overigens heb ik wel bepaalde artikelen die standaard terugkomen. Zo verkoop ik een zogenaamd ‘comfi bigshirt’: een oversized katoenen elastaan jurkje dat ongeveer tot de knie komt, zowel met lange als korte mouwen. Ook dames met maten 42-44 passen dat perfect, ik verkoop ze aan de lopende band. Als ergens veel vraag naar is, dan speel je daar natuurlijk wel op in.”

Hoe zien de winkels eruit?

“Ik heb inmiddels twee winkels, een in Vught en een in Vlijmen. De winkel in Vught bestaat inmiddels tien maanden en is een pop-upstore. Het is dus tijdelijk, maar wat mij betreft mag het nog wel even duren, ik zit er hartstikke goed! Ik zit midden in een passage, en heb een vaste loop opgebouwd. De winkel in Vlijmen is heel klein, zo’n tien vierkante meter. De prijzen liggen in het lage segment, gemiddeld tussen de € 20,- en €50 ,-.  Ik verkoop veel basisitems maar ik merk ook dat ze mij weten te vinden voor de zogenaamde ‘snelle mode’. Mijn doelgroep is enorm breed. Het leuke daaraan is dat er dames van 75 jaar en ouder komen, maar ook de jonge meiden van boven de twintig jaar.

Vanwaar de stap om een eigen winkel te beginnen?

“Een jaar geleden merkte ik dat ik bij mijn huidige werkgever niet meer lekker in mijn vel zat. Ik werkte als product manager in de textielbranche, waar ik bijna 15 jaar de inkoop deed. In die wereld ligt ook mijn passie, dus toen mijn werkgever stopte met textiel, besloot ik voor mezelf te beginnen. Ik begon met een webshop, later kwam de mogelijkheid van de pop-up. Die kans greep ik natuurlijk met beide handen aan. Textiel is mijn passie, daar wil ik de rest van mijn leven mee bezig blijven.”

Hoe pak je het online aan?

“Een webshop is heel veel werk. Hoe meer energie je stopt in Facebook en Instagram, hoe meer aanvragen je krijgt. Het is een wisselwerking: afgelopen week heb ik minder inkoop gedaan en ik merk dat ik dan ook minder met social media bezig ben. Tegelijkertijd is het iets dat wel moet gebeuren, maar eerlijk gezegd is het niet altijd even leuk. Gelukkig zit mijn vriend in de marketing en social media, dus die post veel. Dan merk je ook dat je meerdere bestellingen krijgt. Bovendien trekt het mensen naar je winkel, en dát is uiteindelijk wat ik natuurlijk wil.

En wat organiseer je offline?

“Verschillende dingen! Ik heb twee weken geleden een fashion event gedaan. Daar kwamen veel vrouwen tussen de twintig en dertig jaar op af; precies de doelgroep waar ik hoofdzakelijk voor inkoop. Je merkt ook gelijk dat zij alle fashion items eruit pikken. Toen ik begon heb ik ook veel thuisparty’s en braderieën gedaan, maar inmiddels heb ik de luxe van twee fysieke winkels en is dat niet meer nodig. Het is veel werk, maar ontzettend leuk. Het voelt nog altijd als een hobby!”