TOP

Chinezen dol op westerse merken

Chinezen verkiezen steeds vaker westerse merken boven Chinese. Dat blijkt ook weer uit een onlangs gepubliceerde top tien van favoriete binnenlandse merken van Chinezen. Er stonden maar twee modelabels in.

Dat Chinese modelabels het niet aan populariteit winnen van de westerse merken blijkt uit een onlangs gepubliceerde top 10 favoriete binnenlandse merken van de Chinezen door luxewebsite Noble Chinese. In de lijst kwamen maar twee modemerken voor: Ne-Tiger en Erdos. Voor mode zijn de Chinezen dus blijkbaar niet erg gehecht aan de lokale merken. Eerder onderzoek van consultancy bureau McKinsey liet al zien dat de helft van de Chinezen merken uit het Westen verkiezen boven merken uit het eigen land. Nog niet eens één op de drie gaf aan het liefst merken uit China zelf te dragen.

Voortrekken 

Volgens critici is deze trend niet alleen te wijten aan het modebeeld, maar ook aan het feit dat buitenlandse labels ‘voorgetrokken’ worden ten opzichte van lokale retailers. Winkelcentra en warenhuizen doen er alles aan om buitenlandse merken binnen te halen, met bijvoorbeeld kortingen, gunstige huurvoorwaarden en het aanbieden van de beste plekken.