TOP

Hoe gaat het met Yaya [interview]

De ‘rebranding’ van het Nederlandse vrouwenmodemerk Yaya ligt op koers. “We lanceren een nieuwe homecollectie en voor het inkoopseizoen voorjaar 2015 wordt een shop-in-shopconcept gelanceerd”, vertelt directeur Patrick Draijer.

Wat is het laatste nieuws rond Yaya?

Patrick Draijer: “Allereerst hebben wij een tweede showroom geopend in Nederland voor de klanten in het zuiden, in het Mode Aankoop Centrum Zuid Nederland (MAC-ZNL) in Nieuwkuijk. Die showroom wordt ingericht volgens ons nieuwe shop-in-shop systeem, dat we gaan aanbieden vanaf de voorjaar/zomercollectie 2015.”

Vertel…

“Vanaf twintig vierkante meter kunnen we een Yaya shop-in-shopconcept neerzetten, in dezelfde sfeer als onze conceptstore in Amstelveen en onze stands op de beurzen. Met een hangsysteem, een vloer en lifestyle-elementen voor extra beleving. Zo’n vijf Nederlandse klanten hebben al interesse in het shopconcept en in Duitsland zijn dat er ongeveer tien.”

Slaat de nieuwe lifestylecollectie aan?

“We zijn met de lifestylecollectie Yaya Hardwear begonnen vanuit de Yaya-winkel, die in augustus 2013 in Amstelveen geopend werd. We begonnen met hangstoelen, kussen en hockers en breiden nu uit met chesterfields, tafels en stoelen. De collectie werd goed ontvangen, daarom verkopen we hem nu ook aan winkeliers. Ongeveer een kwart koopt al items van Yaya Hardwear in.”

Wil je hiermee ook uitbreiden bij woonzaken?

“We richten ons in eerste instantie echt op modewinkels. We proberen door middel van lifestyle-elementen sfeer aan te brengen in de winkel en die ook commercieel in te zetten. Wij zijn van mening dat Yaya niet alleen een leuke trui of jas is, maar een manier van leven. Een totaalconcept past hier dus goed bij. Winkeliers hebben bijvoorbeeld onze hangstoel in de etalage hangen of de tafel als onderdeel van de shop-in-shop en kunnen die meubels meteen verkopen. Wij zorgen voor de verdere afhandeling en levering zodat de winkelier zich volledig op de kledingverkoop kan blijven richten.”

Hoe gaat het met de Yaya-winkel?

“We krijgen veel positieve reacties van consumenten en retailers. De winkel heeft het merk een bepaalde lading gegeven. Daarnaast draagt ook onze uitgebreide marketingafdeling, met maar liefst zeven mensen, hieraan bij. Marketing is een belangrijk instrument om het nieuwe Yaya bekend te maken. Yaya is een emotioneel bedrijf en die emotie willen we niet verbergen maar delen. We willen blijven prikkelen en enthousiasmeren, zowel instore als online. We gaan vol inzetten op video, voor social media, maar ook B2B. In plaats van een stand op Modefabriek kiezen we er deze zomer net als vorig seizoen voor om zelf iets te organiseren voor onze klanten en prospects. De zomercollectie wordt gepresenteerd bij ons in Halfweg met een muziek, eten en drinken.”

Waar zit de groei de komende tijd?

“Nu hebben we ruim 350 verkooppunten in Nederland en ongeveer 1200 in het buitenland, voornamelijk in Europa. We willen groeien met shop-in-shops en intensiever samenwerken met bestaande klanten. Yaya is geen hype-merk en dus is het een soort relatie die we aangaan met onze klanten. We zouden zelf ook nog een aantal Yaya-winkels willen openen en krijgen daarnaast aanvragen van winkeliers die een winkel willen openen. Maar daarover is op dit moment nog niets concreet.”