TOP

Catwalk Mannequins: geen standaard type verkoper [interview]

Het Nederlandse bedrijf Catwalk Mannequins is van start gegaan in 2013. Volgens oprichter Renske Cans is Catwalk nu al hard op weg om een van de grootste aanbieders van kwaliteitsfiguren in Nederland en daarbuiten te worden.

“Ik ben er eigenlijk een beetje ingerold”, vertelt eigenaar Renske Cans. “Ik had altijd al wel affiniteit met mode en winkels.” Ongeveer zeven jaar geleden begon Cans bij Hans Boodt Mannequins. Maar dat was op een gegeven moment niet zo praktisch meer. “Ik moest twee uur rijden vanuit Friesland naar mijn werk, en mijn partner en ik wilden nog graag een tweede kind. Daarom ben ik toen gestopt met werken.”

Mannequinfabriek.nl
“In 2008 besloot ik om weer aan de slag te gaan. Ik wilde graag met de huidige tijdsgeest mee en gebruikmaken van internet. Op dat moment begon ik met Mannequinfabriek.nl: gespecialiseerd in goede tweedehands etalagefiguren. De samples en tweedehands etalagefiguren kocht ik onder meer op bij Hans Boodt. Dat liep ontzettend goed. Al snel kwamen er ook grote retailers op mijn pad die goedkopere maar wel kwalitatief goede figuren wilde hebben.”

Catwalk Mannequins
“Na een paar jaar begon het weer te kriebelen. Ik kreeg de ambitie om iets nieuws te beginnen en niet alleen tweedehands mannequins te verkopen. Zo ontstond het idee om een eigen lijn kwaliteitsfiguren op te zetten, die het gat in de markt opvult tussen de laagsegmentsfiguren en de hoger geprijsde mannequins. Als resultaat werd in 2013 Catwalk Mannequins opgericht.”

Het huidige klantenbestand van Catwalk Mannequins loopt uiteen van zelfstandige retailers tot grotere retailers zoals onder meer Livera, alle Mustang brandstores, alle 40 Tuunte winkels, Supertrash, Sake Store en Perry Sport.

Catwalk-collecties
“De klant heeft altijd de keuze uit verschillende figuren. Er zijn drie aspecten waar de klant uit kan kiezen: de houding, kleur en het hoofd kunnen aangepast worden. Naast onze standaard Catwalk-collecties ontwikkelen we ook custom etalagefiguren die volledig zijn afgestemd op de wensen van grotere retailers & fashionbrands.”

“In principe zijn de mogelijkheden eindeloos maar dat hangt af van de retailer. Er komen heel wat ontwikkelingskosten kijken bij nieuwe, zelfontworpen mannequins. Eerst wordt het model helemaal van klei gemaakt en vervolgens wordt de nieuwe mal ontwikkeld. Die productie is duur maar voor grotere spelers is alles mogelijk.”

Geen standaard type
“Catwalk Mannequins denkt heel erg mee met de retailers. Ik ben geen standaard type verkoper. Ik stel mezelf altijd de vraag: hoe kan ik jou nou zo goed mogelijk helpen tegen een scherpe prijs? En niet: ik zal eens kijken wat ik nog heb staan. Als er een winkelopening is maar de mannequins zijn nog niet geleverd, dan zorgen we voor tijdelijke etalagefiguren. We verplaatsen ons in de schoenen van de retailer en doen altijd ons best om de klant zo goed mogelijk te helpen.”

Internationale groei
“Onlangs heeft Catwalk Mannequins twee buitenlandse verkooppunten geopend in Londen en Scandinavië. Op dit moment komt 45 procent van de omzet van buitenlandse orders, maar nog niet van de nieuwe verkooppunten. Die kunnen nu pas echt los. We hebben de internationale groei vooral te danken aan onze deelname aan de retailbeurs Euroshop in februari 2014. Op deze beurs hebben we mooie bedrijven ontmoet waar we echt een klik mee hadden. Ik word nog steeds benaderd door buitenlandse bedrijven die met ons willen samenwerken.”

“Verdere internationale uitbreiding staat zeker op de planning. Maar ik geloof erin dat je het niet te snel moet willen. Je moet echt kijken naar de juiste partijen. Het profiel moet passen bij Catwalk Mannequins, het bedrijf moet over een goed netwerk beschikken in de modebranche en uiteraard ervaring hebben met de verkoop van etalagefiguren.”

Ambitie
“Ons vaste team bestaat nu uit drie man. Binnenkort komt daar nog iemand bij. We zijn heel druk met uitbreiden. Dit jaar ligt de focus van Catwalk Mannequins op het aantrekken van grote klanten en het vergroten van onze bekendheid in binnen- en buitenland. We willen graag nog verder groeien. Ook willen we de collectie uitbreiden met nieuwe modellen. Onze ambitie is om mee te draaien op het hoogste niveau en daarmee de grootste speler te worden in de mannequinbranche. En dat moet mogelijk zijn. We hebben mooie producten voor goede prijzen en zijn ontzettend  enthousiast. En we hebben de gehele wereld als speelveld om dat mogelijk te maken.”