TOP

Hoe gaat het met Eastpak?

Het Amerikaanse Eastpak bestaat 35 jaar en is al meer dan twee decennia actief in Nederland. Hoe gaat het met het tassenmerk? We vragen het aan Jos van Traa, de marketing manager Benelux & Scandinavië.

Hoe gaat het met Eastpak in Nederland? “Eigenlijk gaat het stabiel. We realiseren ieder jaar een klein beetje omzetgroei. Daarnaast hebben we natuurlijk ook andere doelstellingen. Die halen we eveneens. We willen bijvoorbeeld graag de vrouwelijke consument en de young professional beter bereiken, en ons aandeel in de travelmarkt moet worden uitgebreid. Door de ontwikkeling van een meer volwassen, vrouwelijk product en door innovatie maken we daar stappen in.”

Eastpak bestaat al 35 jaar en is sinds begin jaren negentig aanwezig in Nederland. Is de doelgroep veranderd door de jaren heen? “Nee, eigenlijk niet. Maar de gebruikersgroep is wel veranderd. Tien, vijftien jaar geleden was Eastpak vooral populair in de skate-scene. Kids spiegelen zich aan de coole jongens; ze willen wat hun oudere broer heeft. Maar die oudere broer koopt het dan niet meer, met als gevolg dat de gebruikersgroep steeds jonger werd. Wij hebben de laatste jaren erg ons best gedaan om die oudere gebruiker weer terug te krijgen. Om te zorgen dat hij het merk weer gaat omarmen.”

Betekent dit dat jullie met bepaalde verkooppunten zijn gestopt?
“Dat was niet nodig. Wat we wel hebben gedaan is onze productlijnen scherper gesegmenteerd. We hebben samen met retailers gekeken naar welk product of welke lijn het beste past bij het assortiment en de klanten van de winkel. Onze tassen hebben natuurlijk meerdere gebruiksmomenten, maar in een sportwinkel wordt de lijn Pur Sang bijvoorbeeld niet verkocht. Deze is exclusief voor modewinkels in het hogere segment. Zo sluit ons aanbod beter aan bij de verschillende gebruikersgroepen.“

Staan jullie nog op modebeurzen? “We stonden een aantal seizoenen op Bread & Butter, maar daar zijn we mee gestopt. Ik denk dat beurzen vooral geschikt zijn om nieuwe verkooppunten te realiseren en daar zijn we niet naar op zoek. In Nederland hebben we meer dan 400 deuren en dat hoeven er niet meer te worden.”

Li Edelkoort noemt de rugtas de nieuwe it-bag. Hoe zie jij dit?
“Ik zie inderdaad steeds meer vrouwen die een rugzak als dagelijkse tas gebruiken. Dat zijn vooralsnog de ‘early adaptors’, maar de mode beweegt zich duidelijk naar een sportkant toe. Vrouwen hebben sowieso nooit genoeg tassen, dus een rugtas kan er ook nog wel bij.”

Er zijn veel rugtassenmerken in de markt. Hebben jullie last van de concurrentie? “Die stevige concurrentie was er altijd al, alleen valt het je nu meer op omdat de rugzak een trend is op dit moment.”

Wat maakt jullie beter dan de concurrentie?
“Eastpak is betrouwbaar en heeft een goede prijs-kwaliteitverhouding. We bewijzen al jaren dat we een goede reispartner zijn. Op alle gebieden: rugzakken, bagage, shoppers, lap top-tassen, schoudertassen. Ga zo maar door. Ik denk dat we ook een betrouwbare partner zijn voor de winkelier. Onze infrastructuur klopt, de visual merchandising en de service. Dat is het voordeel als je als merk al zo lang actief bent. Alles staat op de rit.”

Wat is een key-item uit de komende collectie? “Er komen hele coole tassen aan van nylon, geïnspireerd door de eighties. Na 35 jaar hebben we een heel archief aan legendarische producten opgebouwd waar we uit kunnen putten. Bepaalde stijlen worden opnieuw uitgebracht en die doen het erg goed. Ja, we spelen absoluut in op de ‘heritage’-trend in mode.”