TOP

Marije de Haan showt ready-to-wear collectie tijdens AFW [Interview]*

Met angstaanjagende hardcore-muziek, onconventionele modellen en een paar griezelige maskers is de show van Marije de Haan op zijn zachts gezegd oncomfortabel te noemen. Dat is ook precies de bedoeling, legt de mannenmode-ontwerper na de show uit.

Marije de Haan is gefascineerd door de donkere, ongure kant van de samenleving. En vooral door de mensen die leven aan de rand van die samenleving. In haar eerste ready-to-wear collectie, MdH by Marije de Haan, gaat ze op zoek naar verklaringen voor crimineel en onaangepast gedrag. Waarom ontspoort een persoon en hoe ziet dat eruit? Het resultaat is een duistere show, die vooral door de angstaanjagende hardcore-muziek en onconventionele modellen wat ongemakkelijk overkomt. De collectie is juist opvallend comfortabel, met veel knitwear en ‘long johns’, los vallende broeken die normaal gesproken als ondergoed worden gedragen.

Na afloop van de show barst De Haan backstage in eerste instantie in tranen uit. Als ze wat is bijgekomen, heeft ze tijd en ruimte voor een interview. Haar zaken- en levenspartner Quintin Baker is er ook bij.

Je bent al een paar jaar bezig en hebt ook al meerdere shows tijdens Amsterdam Fashion Week gedaan. Waarom ben je dan toch nog zo geëmotioneerd?

“Het blijft gewoon heavy. Je werkt er een tijd lang zo hard aan en dan wil je dat alles perfect gaat. Ik ben een ontzettende mierenneuker. Er hoeft maar één ding niet helemaal goed te gaan en ik schiet al in de stress. Daar moet ik dan even van herstellen. Maar de emotie is ook gewoon pure ontlading. Dat duurt even tien minuten en dan is het over.”

Waarom wilde je een ready-to-wear collectie maken?

“Voor mijn gevoel zat ik een beetje te veel in mijn eigen wereld. Ik maakte collecties vanuit een persoonlijke behoefte, die mensen mooi of niet mooi konden vinden, maar die verder moeilijk draagbaar was. Op een gegeven moment vond ik dat bijna een beetje egocentrisch. Ik ben toch geen ontwerper geworden om alleen dingen voor mezelf te maken? Bovendien kreeg ik van mensen ook de vraag wanneer ze mijn kleding in de winkel konden kopen. Dus toen besloot ik het conceptuele om te zetten naar een draagbare collectie.”

 

De collectie is opvallend comfortabel, de show was juist behoorlijk oncomfortabel. Is dat een bewuste tegenstelling?

“Ja, dat klopt wel. Ik ben voor deze collectie geïnspireerd door het werk van de schilder Francis Bacon, die op zijn beurt gefascineerd was door de theorieën van Freud. Zijn werk geeft daardoor een unheimisch, ongemakkelijk gevoel maar trekt tegelijkertijd ook aan. Op een afstand trekken de kleuren die Bacon gebruikt je ontzettend aan. Maar eenmaal dichtbij gaan je nekharen recht overeind staan, als je ziet wat het werkelijk is. Deze fascinatie vertaal ik in een collectie die opgebouwd is uit kledingstukken die je een comfortabel en behaaglijk gevoel geven, om je vervolgens onderuit te halen door een ongemakkelijk gevoel dat je bekruipt.”

Voor wie is de collectie bedoeld?

“Voor eigenzinnige mannen, die er bijzonder uit willen zien, maar wel in comfortabele kleding. De modellen zijn allemaal vrienden van mij en zij zijn ook het soort mannen dat bij deze collectie past. De één is professioneel snowboarder, de ander muzikant, maar ze zijn allemaal eigenwijs en zelfverzekerd. Het soort man dat op zondag in een long john en vest rondloopt en zich helemaal the man voelt. En ook voor vrouwen is het prima geschikt, daarom had ik ook een vrouwelijk model in de show.”

 

Wat voor soort winkels zoek je voor jouw merk?

“Daar heb ik nog niet eens zo goed over nagedacht. Ik ben nog niet zo thuis in de mannenmodewinkels van Nederland, daar is Quintin beter in.”

Baker: “We hebben geen strak lijstje paraat, maar we passen goed bij winkels die merken als Acne en Avelon verkopen. Dan zit je al snel bij de high-fashion winkels als Margreeth Olsthoorn. Met als voordeel dat wij een stuk goedkoper zijn. Maar misschien gaan we wel bij een heel ander soort winkels liggen, we staan in principe overal voor open.”


 

Waar moet ik dan aan denken qua prijzen?

Baker: “Zo’n 60 euro voor een shirt en 120 euro voor een overhemd. Heel betaalbaar dus. We zoeken de grenzen op tussen toegankelijkheid en mooie, duurzame materialen.”

Is AFW voor jullie dan het juiste platform?

“Zeker, want wij geilen gewoon op show. Het overbrengen van een bepaald gevoel van de collectie, dat kan eigenlijk alleen tijdens een catwalkshow. Het publiek trilde tijdens deze show gewoon op hun stoel, dat is gaaf. Daarnaast heeft fashion week ons altijd heel erg gesteund en voelt het voor ons al een warm bad.”