TOP

DCTV voor een circulaire Nederlandse modebranche, Benetton wil 100 nieuwe winkels en s.Oliver gaat voor duurzaam


Hoe beweegt de Nederlandse kleding- en textielindustrie naar een circulaire economie? Dat is de centrale vraag op de Dutch Circular Textile Valley. Verder: Fred de la Bretoniere heeft afgelopen week een nieuwe collectie gelanceerd in samenwerking met Yara Michels en de Amerikaanse modeketen Urban Outfitters lanceert een verhuurdienst voor vrouwenmode. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 22 mei.

Dutch Circular Textile Valley: op naar een circulaire modebranche

Hoe beweegt de Nederlandse kleding- en textielindustrie naar een circulaire economie? Dat is de centrale vraag op de Dutch Circular Textile Valley, die op vrijdag 24 mei officieel gelanceerd wordt bij Circl in Amsterdam. Hier komen alle professionele stakeholders bij elkaar, van circulaire startups tot mainstream mode- en textielbedrijven. Het wordt een inspirerende middag waar met onder meer Peter Koppert, manager Sustainability and Innovation bij Modint, circular fashion expert Douwe Jan Joustra van C&A Foundation en vele vertegenwoordigers uit de regionale DCTV- hubs en pioniers op het gebied van de circulair textiel hun ambities en acties delen.

Het afgelopen jaar is er hard gewerkt om het icoonproject textiel binnen de Transitieagenda Consumptiegoederen van de Rijksoverheid uit te werken in een versnellingsteam: Dutch Circular Textile Valley (DCTV). Dit versnellingsteam bestaat uit experts van Fashion for Good, Circle Economy, ABN-AMRO, MVO-Nederland, Het Groene Brein en Modint. 

Fred de la Bretoniere maakt frisse start met nieuwe collectie [interview]

Fred de la Bretoniere heeft afgelopen week een nieuwe collectie gelanceerd in samenwerking met Yara Michels. De samenwerkingen zijn inmiddels een vast onderdeel geworden bij het merk, maar dit keer had het een extra lading. Twee maanden geleden werden Fred de Bretoniere en Shabbies failliet verklaard en niet lang daarna doorgestart onder de RNF Groep.

Marketing Manager Nathalie Gadeyne: “Het gaat goed met ons. Het fijne met RNF is dat we bij een partij terecht zijn gekomen die wil investeren in het merk en respect heeft voor de merkwaarden van zowel Fred de la Bretoniere als Shabbies.” De nieuwe, frisse start van de merken wordt onderstreept door de nieuwe naam van het bedrijf: Fresh B.V. (FREd de la bretoniere & SHabbies)

S.Oliver maakt werk van duurzame productie

Onder het motto ‘We care for people, planet and the future’ heeft de s.Oliver Group verschillende initiatieven om duurzaamheid in de bedrijfsvoering te implementeren. Dat schrijft het Duitse Sportswear International. Ceo Bernd Freier zegt: “Als familiebedrijf heeft de s.Oliver Group een speciale sociale en ecologische verantwoordelijkheid. Tegelijkertijd is aandacht voor mens en natuur een voorwaarde voor blijvend succes in de toekomst. Duurzaamheid staat daarom centraal bouwsteen op onze weg naar de komende 50 jaar.” Vanaf 2020 start s.Oliver met onder meer duurzaam katoen, gerecycled polyester en een milieuvriendelijke denimproductie. In 2030 wil het bedrijf alleen nog maar met duurzaam katoen werken. S.Oliver is ook van plan het gebruik van gerecyclede vezels de komende jaren aanzienlijk te verhogen.

Benetton wil 100 nieuwe winkels in 1 jaar

Tot voort kort verdwenen er alleen maar winkels van Benetton, maar nu komen er weer winkels bij. “We zijn gestopt met het sluiten van winkels en we beginnen ze opnieuw te openen. Ik voorspel 100 openingen in één jaar”, zegt de 84-jarige Luciano Benetton in een interview met de Italiaanse krant La Repubblica. In het artikel verwacht hij dat Benetton in 2020 weer winstgevend zal zijn: “We zullen er komen! We hebben het tekort al met 40% teruggebracht: het was in 2017 € 180 miljoen en is nu gedaald tot onder de 100 miljoen euro”. Eind 2018 stelde Benetton de ontwerper Jean-Charles de Castelbajac aan als artistiek directeur. Ook fotograaf Oliviero Toscani, die in de jaren ’80 spraakmakende campagnes maakte voor het merk, is weer terug bij het modebedrijf. 

Urban Outfitters gaat kleding verhuren

De Amerikaanse modeketen Urban Outfitters lanceert een verhuurdienst voor vrouwenmode onder de naam Nuuly. Voor een maandelijkse bijdrage van 88 dollar (80 euro) kunnen klanten van Nuuly elke maand zes kledingstukken huren. Daarbij gaat het zowel om stukken onder het huismerk van de retailer als om items van externe merken als Reebok, Gal Meets Glam of Fila. De kleding wordt aan huis geleverd met een vooraf gefrankeerde retourverpakking erbij. Teruggestuurde kleding wordt gereinigd en verder verhuurd aan andere klanten. Urban Outfitters zal Nuuly als een apart merk in de markt zetten, aanvankelijk enkel in de Verenigde Staten