TOP

5 Eyecatchers met een goed verhaal

Op Meesterlijk, het event voor design, mode, food en fotografie, spotte de redactie van Textilia tal van bijzondere blikvangers waarmee je je kunt onderscheiden van de concurrentie. Klanten zullen aangenaam verrast zijn door de verhalen van de makers.

Ambacht en design
Van 29 november tot en met 1 december 2013 was in de Westergasfabriek in Amsterdam te zien hoe ambachtelijk vakwerk wordt toegepast in eigentijdse vormgeving. De toenemende belangstelling voor ‘craft’ past in de tijdgeest; je ziet dit thema ook in vrijwel alle modetrendpresentaties terugkomen. Bovendien is de consument dol op verhalen achter producten. Hieronder vind je vijf tips uit het aanbod.

Kennis en inspiratie
Wil je zelf je (vak)kennis vergroten, kijk dan regelmatig op de site van Meesterlijk. Tot volgend jaar december verschijnt daarop elke maand een korte video over een ambacht. Het eerste filmpje over de schoenmaker staat er al op. En ga volgend jaar kijken op Meesterlijk. Je doet inspiratie op waar je maanden op kunt teren.

Meesterlijk-selectie van Textilia:

1 Cadeau-item. Modeontwerper Sonny Roffel toonde op Meesterlijk een tiental met de handgemaakte strikken voor mannen van een uitzonderlijke schoonheid. Een fantastisch cadeau-item (denk aan Valentijnsdag en Vaderdag!). Hoewel Roffel nog moet afstuderen, is hij al vekozen tot Masterly Young Talent 2013, een titel voor de student die alle detaillering op materialen zelf maakt en grote inzet toont.

2 Wisseltruc. Of je nou een modewinkel hebt of een schoenenwinkel, de Switch Boot van Marie Lou Buitenhuis zal je oh’s en ah’s opleveren. De basis van deze boot is een enkellaars, waarop een handgemaakte schacht kan worden geritst. Op dit moment maakt ze die beeldschone schachten nog zelf, maar wij durven te voorspellen dat dit binnenkort niet meer te doen is…

3 Trendsetter. De tassen van Studio Ignoor lijken op het eerste gezicht vrij doorsnee, maar wacht tot je de achterkant ontdekt! Bijvoorbeeld van de crossover met daarin verwerkt de holte van je heup, waardoor de tas niet meer alle kanten op zwaait. Ook ontwierp Noor Wentholt – de vrouw achter het merk, die stamt uit een familie van zadel- en tassenmakers – deze clutch, genaamd Iris. Met een nieuwe handgreep die we al veel zagen op de catwalks. Wil je voorop lopen? Wij zeggen: inkopen!

4 Made in Holland. Ja, er wordt nog gebreid in Nederland. Modeontwerper Michael Barnaart van Bergen maakte van in Gelderland gebreide stof een collectie jurken, sommige met een opvallende strikceintuur. Het zijn kleine kunstwerkjes waar vrouwen heel hebberig van worden. De creaties worden niet per se gemaakt voor modewinkels, maar heb je een (soort) conceptstore, dan vormen ze wellicht een verrassende aanvulling op het design dat je brengt.

5 Art Experience. Waar vind je zo’n combinatie: een kunstschilder die onder andere studeerde aan het Amfi en jaren werkte als fashion designer. Vandaar de keuze van Charlene van den Eng om een serie fashion portretten te maken. Zie je – bijvoorbeeld – Chanel al hangen in de etalage? Of boven een presentatie met mooie accessoires erbij? En aan het einde van het seizoen zou je een veiling kunnen organiseren; zo trek je de aandacht van wellicht een heel nieuwe doelgroep.