TOP

3D-printen voor de consument: start maakrevolutie?

3D-printing heeft de interesse van de creatieve consument te pakken. Is de ontwikkeling van het 3D-printen voor consumenten de start van de maakrevolutie?

“Of 3D-printing zal zorgen voor een maakrevolutie durf ik op dit moment nog te betwisten”, zegt David Kemps in een telefonisch interview. De sector banker Industrie bij ABN-Amro schreef het rapport ‘Zie ginds komt de printer’ over 3D-printen in de consumentenmarkt. “De techniek is dit jaar definitief overgewaaid vanuit de industrie naar de consumentenmarkt. Uit de cijfers blijkt dat het echt nog een onbekend fenomeen is voor de grote massa. De meeste mensen hebben er wel van gehoord, maar weten niet wat het precies is of hoe het werkt.”

Kansen
Toch ziet Kemps veel perspectief in de ontwikkeling. “3D-printing is niet meer alleen toegankelijk voor creatieve ‘nerds’ of technische ‘geeks’. Het is beschikbaar geworden voor alle consumenten die zin hebben om zelf te creëren. Om zelf te ontwerpen bestaan er betaalde pakketten en apps, maar ook gratis open source-software.”

Er zijn al steeds meer 3D-geprinte producten te koop zoals telefoonhoesjes, sieraden en speelgoed.  “Alle huidige trends komen samen bij 3D-printen. Mensen vinden het leuk om te doe-het-zelven en hechten belang aan authenticiteit en ambachtelijkheid. Ook kun je met 3D-printing items gemakkelijk personaliseren en innoveren”, aldus Kemps.

Zelfstandige detaillist
Vooralsnog zijn de grote retailers afwachtend. Ze houden de trend nauwlettend in de gaten, maar doen er nog vrij weinig mee, signaleert de econoom. Hij ziet kansen voor de zelfstandige detaillist. “Bij de kleine, fysieke retailer zie je al wel wat initiatieven ontstaan. Het is natuurlijk heel leuk en onderscheidend om bijvoorbeeld een kleine 3D-printer in je winkel te zetten waarmee klanten hun aankopen kunnen ‘tweeken’. De gesp van een riem ‘customizen’ of de rits van een broek. Ik heb zelf bijvoorbeeld manchetknopen met de Amsterdamse grachtenpanden erop laten printen. Erg leuk.”

Is de aankoop van een kleine 3D-printer nog te duur, dan zijn samenwerkingen met servicebureaus een goed alternatief. Kemps: “Servicebureaus printen voorwerpen op verzoek of maken in opdracht tekeningen en patronen.”

Enkele stuks
3D-printing blijft voorlopig slechts bij enkele stuks, denkt Kemps. Het is het nog te kostbaar en tijdrovend om series van een product te produceren. “3D-printing is ontwikkeld om prototypes te maken. Het is geen machine die massa’s kan produceren. In de kleding ga je er nooit sokken mee maken, verwacht ik. Haute couture is een een ander verhaal.”

Kemps benadrukt wel dat 3D-printing nog volop in ontwikkeling is en dat het fenomeen er over een aantal decennia heel anders uit zal zien. Waar kunststoffen de norm blijven voor 3D-print is het nu al mogelijk om materialen als nylon, hout, glas, zandsteen, metaal en titanium te gebruiken. “Er bestaat sinds kort een spraytechniek die het mogelijk maakt om binnen drie seconden een onderbroek te maken. Dit soort processen laten zien dat de toekomst voor 3D-printing nog helemaal open ligt.”

In de jeansspecial, die in januari 2014 uitkomt, lees je meer over 3D-printen.