TOP

300 miljoen verlies voor FNG, De Koopman naar Amsterdam en deze steden zijn populair door winkelaanbod

Het Belgische modebedrijf FNG, waar kledingketens als Miss Etam, Claudia Sträter en Expresso onder vallen, leed in 2019 een verlies van 292,1 miljoen euro op een omzet van 500 miljoen euro. De Koopman, de nieuwe formule van The Sting, strijkt nu ook neer in Amsterdam, en Utrecht blijkt een populaire stad door het winkelaanbod. Je leest het in het nieuwsoverzicht van 11 juni 2020.

Verlies van bijna 300 miljoen euro voor moederbedrijf Miss Etam

Het Belgische modebedrijf FNG, waar kledingketens als Miss Etam, Claudia Sträter en Expresso onder vallen, leed in 2019 een verlies van 292,1 miljoen euro op een omzet van 500 miljoen euro. Dat schrijft NU.nl. De schulden zijn opgelopen tot boven de 700 miljoen euro. FNG zegt in het streven naar schaalvergroting met overnames te veel risico te hebben genomen. Het bedrijf kondigt donderdag bij de presentatie van de jaarcijfers dan ook aan een herstelplan op te stellen om de schuldenlast op termijn te verminderen. Daarvoor wil FNG nieuwe afspraken met schuldeisers maken. “De genomen risico’s gecombineerd met de huidige COVID-19-crisis hebben geleid tot een moeilijke financiële toestand bij de groep”, schrijft FNG in het voorlopige jaarverslag. De impact van de coronacrisis is nog niet verwerkt in de jaarcijfers.

De Koopman komt ook ook naar Amsterdam

De nieuwe formule van The Sting Companies, die recent haar deuren heeft geopend in de voormalige vestiging van Hudson’s Bay in Rotterdam en binnenkort ook filialen opent in Amersfoort, Breda, Tilburg en Aperldoorn, strijkt nu ook neer aan de Nieuwendijk in Amsterdam. Kroonenberg Groep heeft de Nieuwendijk 154 in Amsterdam verhuurd aan De Koopman. De winkel in Amsterdam zal bijna 2000 m² groot worden en opent naar verwachting zijn deuren in september voor het publiek. In het pand was eerder H&M gevestigd.

Frans modelabel Ba&sh opent derde winkel in Nederland

Het Franse label Ba&sh heeft zijn derde winkel in Nederland gehuurd in de Hartenstraat, een van winkelstraten in het Amsterdamse ‘9-straatjes’-gebied. Doit meldt vastgoedsite PropertyNL. De winkel heeft een oppervlakte van 135 m² begane grond en is daarmee een van de grootste winkels in het gebied. Met de verhuurder, een particuliere belegger, is een langjarige huurovereenkomst gesloten. Ba&sh heeft de winkel overgenomen van de vorige huurder, modehuis Hope dat eigendomn is van LVMH.

Deze steden zijn populair dankzij hun winkelaanbod

Het winkelaanbod is bepalend voor de samenstelling van de top 3 van favoriete steden onder jongeren. Dat blijkt uit het Steden & Streken Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Amsterdam is de populairste stad bij tieners en heeft volgens hen veruit de beste winkels van Nederland, gevolgd door Utrecht en Rotterdam. Utrecht scoort ook veel beter dan Rotterdam als het gaat om de sfeerbeleving. ‘Om naar de nummer twee positie van populairste steden te klimmen moet Rotterdam zich veel meer gaan profileren als een gezellige winkel- en uitgaansstad’, aldus merkadviseur Hendrik Beerda. Het onderzoek meet de reputatie van de 100 grootste, Nederlandse gemeenten en van alle streken en provincies. Voor het onderzoek van 2019 en 2020 zijn in totaal 17.400 respondenten van 12 jaar en ouder ondervraagd.

Nederlandse steden met het aantrekkelijkste winkelaanbod volgens jongeren en ouders (+ index; hoogste score = 100)

Onder jongeren (12 tot 18 jaar)

  1. Amsterdam (100)
  2. Utrecht (91)
  3. Rotterdam (69)
  4. Den Haag (63)
  5. Maastricht (61)
  6. ’s-Hertogenbosch (51)
  7. Zwolle (48)
  8. Eindhoven (47)
  9. Groningen (46)
  10. Haarlem (45)

Onder ouders

  1. Amsterdam (100)
  2. Rotterdam (78)
  3. Utrecht (77)
  4. Maastricht (74)
  5. ’s-Hertogenbosch (58)
  6. Den Haag (56)
  7. Groningen (53)
  8. Roermond (52)
  9. Eindhoven (50)
  10. Nijmegen (47)