TOP

Modewinkelier Iris van Stipriaan heeft geleerd van corona: ‘Online beslaat nu 20 procent van de totale omzet, ik wil naar fiftyfifty’

Als de pandemie vrouwenmodezaak Rivs in Alkmaar íéts heeft geleerd, dan is dat het inzicht dat een sterk onlinekanaal net zo belangrijk is als een goedlopende fysieke winkel. Daar investeert eigenaar Iris van Stipriaan dan ook volop in. “Qua omzet wil ik naar fiftyfifty.”

Foto’s: Rivs / Textilia

Halverwege het Alkmaarder boetiekstraatje het Ritsevoort zit vrouwenmodezaak Rivs van Iris van Stipriaan. Achter de zwart geschilderde pui bevindt zich de wereld waar de ondernemer haar zorgvuldig geselecteerde assortiment aanbiedt met trendy kleding en stijlvolle basics, sieraden, tassen, schoenen en interieurparfum. Het interieur is een mix van stoere materialen met stenen wanden, zwarte meubelen en strakke koffiebar. Op en achter de toonbank zijn de sieraden tentoongesteld, in de hoge kast daarachter liggen tassen en strak opgevouwen tops. De verschillende paspoppen showen frisse, vrolijke voorjaarcollecties van merken als Filippa K, Woman by Earn, LaSalle en Róhe. Rivs straalt precies uit wat Van Stipriaan voor ogen had bij de verhuizing drie jaar geleden. “De indeling van de winkel heb ik zelf mogen tekenen toen ik het ging huren in 2019”, zegt ze trots. “De winkel is dus helemaal naar mijn wensen gebouwd en onder één dak.” (Tekst gaat door onder de foto’s.)

Klein imperium

Van Stipriaan verwijst met die laatste toevoeging naar de start van Rivs zeventien jaar geleden. Samen met haar zus Janine bouwt ze vanuit een ander pand in dezelfde straat een klein Rivs-imperium op met drie zaken: in Alkmaar, Haarlem en Laren. Daarnaast heeft Rivs een webshop en een groothandel waarmee het eigen merk Rivs Basics wordt verkocht. Door ziekte moet haar zus er in 2011 mee stoppen. Stipriaan: “Vanaf dat moment moest ik alles in mijn eentje runnen. Dat was heel druk, ik was alleen maar aan het regelen en managen en miste het contact op de vloer heel erg. Mijn grote passie is mensen mooi aankleden.” De keuze om terug te gaan naar de basis is snel gemaakt door de Alkmaarse ondernemer; in januari 2020 brengt ze de zaak terug naar één pand. Ook stopt ze met haar eigen merk.

Positieve boodschap

Toch laat ze de liefde voor het eigen label niet los. Tijdens de lockdowns krijgen haar ideeën weer zuurstof, wat leidt tot een serie ontwerpen voor loungewear. In februari dit jaar lanceert ze Rivs Lounge. “Ik vond het belangrijk om iets neerzetten wat bij deze tijd past. Omdat loungekleding in die periode populair was, heb ik me daarop gericht. Ik wilde meer meegeven dan alleen een kledingstuk. Zo heb ik op basis van de zeven chakra’s, energiecentra in het lichaam, zeven items ontworpen die elk de naam van een godin dragen. Daar krijgen klanten een bijbehorend edelsteentje bij.” De lockdowns hebben er ook voor gezorgd dat de focus meer op online is komen te liggen. Ze laat een nieuwe webshop bouwen met daaraan gekoppeld een nieuw kassasysteem. Ze heeft een fulltime kracht en stagiaire op de webshop gezet die ook de social kanalen bijhouden en content maken. Van Stipriaan: “We kiezen wekelijks een thema en bespreken elke ochtend hoe we daarover gaan communiceren. Vooral de verkoop via socials werkt erg goed. Mensen komen af op wat we posten op Instagram en Pinterest.” (Tekst gaat door onder de foto’s.)

Cursus

Hoewel deze aanpak zorgt voor online traffic én naar de winkel, is het digitale kanaal nog niet op het gewenste niveau. “Online beslaat nu 20 procent van de totale omzet, ik wil naar fiftyfifty. Dan heb ik twee heel goede pijlers staan en kan ik het risico spreiden bij een eventuele volgende lockdown.” Om dat doel te bereiken, moet er volgens Stipriaan nog een aantal stappen worden gezet. “We hebben de randvoorwaarden grotendeels voor elkaar met onder meer een eigen werkruimte en fotostudio. Maar online retailen is toch echt anders dan fysiek: in de winkel kun je nou eenmaal beter advies en aandacht geven aan je klanten. We zullen ons meer moeten verdiepen in zaken als search engine optimization om online het onderste uit de kan te halen. De meiden in de winkel moeten dus op cursus; ik investeer liever in eigen personeel dan dat ik een bureau inhuur. Zo houd ik het zelf in de hand.”

Rivs, Ritsevoort 21, Alkmaar. Merken: Closed, Filippa K, IRO Paris, Malene Birger, MaxMara, Róhe.

Dit artikel verscheen als eerst in Textilia magazine.