TOP

Zes social media trends voor 2012

Social Business, Google + en Facebook Places: dit waren nieuwe ontwikkelingen op het gebied van social media in 2011. Gamification, Convergence Emergence en Social Sharing zijn de trends van 2012.

Retail2020, onderdeel van CBW-Mitex, zette een aantal nieuwe trends voor het nieuwe jaar op een rij. Dit zijn ze:

Convergence Emergence
Grote organisaties als Coca Cola experimenteren veel met social media en lopen vaak voor op de grote ontwikkelingen op online media gebied. Zo liepen zij ook voor hoe zij hun social media hadden geïntegreerd met het ‘echte leven’ in 2010 met de introductie van een amusement park. Door iedere bezoeker een bandje te geven die verbonden was met hun Facebook account, lieten zij iedereen constant overal hun Facebook updaten door te vertellen wat zij aan het doen waren. Bezoekje aan de achtbaan? Swipe je bandje langs een laser en iedereen weet het op Facebook. Ook Domino’s Pizza zette in op deze trend door een groot billboard te plaatsen met de (live) meningen van bezoekers van hun Facebook Pagina. Deze trans-media ontwikkelingen zullen steeds zichtbaarder worden in 2012.

Invloed
Op Klout.com wordt door middel van een puntentelling zichtbaar gemaakt hoeveel invloed jouw tweets hebben en wie voor de inhoud van jouw tweets zorgt.

Gamification
Steeds meer alledaagse apps zullen worden vormgegeven als games. Bijvoorbeeld door het winnen van badges, leaderboards of punten. Competitie wordt dus, ook bij niet-games, steeds belangrijker en naar verwachting zal dit ook steeds zichtbaarder worden in 2012.

Social Sharing
Social media zijn zo krachtig door de ideeën, meningen, statusupdates en andere data die er op worden geplaatst door de gebruikers. De media industrie was een van de eerste die de kracht van dit medium zagen en hier actief mee aan de slag gingen door bijvoorbeeld share-opties toe te voegen aan pagina’s en zo hoger te scoren in zoekresultaten. De volgende stap in social sharing zal meer betrekking hebben tot e-commerce of webtransacties. Bijvoorbeeld: Door een consument een artikel wat zij online koopt te laten delen (door er bijvoorbeeld een ranking naast te zetten, of een aanbeveling over te schrijven) en het zo zichtbaar te maken voor hun vrienden, ontvangt het artikel (en de webshop) veel exposure.

Social Televisie
Televisie wordt interactief. Zo zullen programma’s als The Voice of Holland en de X-factor ook via Twitter stemmen toelaten en zijn er programma’s ontwikkeld (Get Glue) die programma bekijkers laten inchecken op een tv programma die zij bekijken. Steeds meer van dit soort ontwikkelingen zullen plaatsvinden in 2012.