TOP

Zelfstandige moderetailers in EU onder druk [onderzoek]*

Niet alleen in Nederland, maar ook in andere Europese landen maken zelfstandige mode-ondernemers moeilijke tijden door. Zo blijkt uit onderzoek van GfK.

De omzet van Europese zelfstandige modezaken is in 2014 met ruim 10 procent gedaald, in vergelijking met 2013. Het afgelopen jaar hebben de zelfstandige modewinkels in Europa, net als voorgaande jaren, het meeste aandeel ingeleverd. Volgens onderzoeksbureau GfK is het voor hen bijna onmogelijk om mee te gaan met de fast fashion trend. Hierbij volgen collecties elkaar in hoog tempo, maandelijks of nog sneller, op. Daarnaast spelen de groeiende prijsverschillen met de concurrerende internationale ketens en de snel groeiende online markt en de multi/omni-channel ontwikkelen ondernemers parten.

Totale marktcijfers

Gekeken naar de totale marktcijfers laat Frankrijk de grootste daling zien van 8 procent. De ontwikkeling van de andere door onderzoeksbureau Gfk onderzochte markten, Duitsland, Belgie, Groot-Brittannie, Italie, Spanje en Oostenrijk, tonen een vergelijkbare ontwikkeling als de Nederlandse markt, een lichte daling van 1 tot en met 3 procent. Spanje lijkt over de ergste crisis heen; de afgelopen jaren liepen de verliezen daar in de dubbele cijfers.

Online verkoop

Een belangrijk punt van aandacht is e-commerce, dat volgens het rapport van GfK flinke stappen maakt: in Europa is 13 procent van de fashion omzet afkomstig van online verkoop. De onderlinge verschillen per land zijn echter groot. Zo wordt op dit moment 25 procent van de Duitse mode online gekocht. Groot-Brittannie volgt met 19 procent en in Nederland is dit aandeel 14 procent. Ter vergelijking: Spanje is hekkensluiter met slechts 2 procent. Naar verwachting zal het online aandeel in veel landen op termijn stijgen naar 20 tot 30 procent.

Nullijn

Volgens GfK’s international research manager fashion, Koen Snoeren, zal online verkoop zeker verder groeien, in tegenstelling tot de totale modemarkt. “De eerste data van januari en februari zijn weinig hoopgevend. Het is de vraag hoe de verkoop zich dit voorjaar verder zal ontwikkelen. Ik denk dat we blij mogen zijn als we rond de nullijn uitkomen.”