TOP

Zalando start partnerprogramma voor Nederlandse retailers

Zalando breidt haar partnerprogramma, dat al langer bestaat in Duitsland, nu ook uit naar Nederland. Als officiële partner kunnen merken en online retailers hun eigen verkoop via de site van Zalando laten verlopen.

Het partnerprogramma is al langer actief in Duitsland, waar nu al met meer dan zestig partners wordt gewerkt. Nederland is, na Duitsland, het eerste land waar het partnerprogramma wordt gestart, na een grondige testfase met het Nederlandse kinder- en positiekledingmerk Noppies. Hunkemöller is deze week gestart met de verkoop via Zalando.

Uitbreiden 
Met het partnerprogramma kan Zalando haar aanbod verder verbreden en uitdiepen. Door samen te werken met externe partners kan Zalando meer verschillende producten aanbieden en over grotere aantallen beschikken. Door de site open te stellen voor externe partners is Zalando niet langer alleen een winkel, maar ook een platform voor concurrentie.

Commissie
Deelnemers aan het partnerprogramma hoeven niet per se nieuwkomers te zijn in de webshop; ook merken die al langer verkrijgbaar zijn bij Zalando kunnen het programma gebruiken om een breder aanbod te bieden. De merken maken gebruik van de digitale infrastructuur en reikwijdte van Zalando, maar zorgen zelf voor de operationele afwikkeling van de orders via Zalando. Om gebruik te maken van het programma betalen merken commissie van zo’n 15 tot 20 procent per verkocht item, waarmee Zalando haar eigen omzet vergroot.

Zelfde service
Zalando is in bespreking met ongeveer twintig partners, waaronder enkele Nederlandse merken. Om deel te kunnen nemen moeten partners hetzelfde serviceniveau bieden als Zalando. Dat betekent: gratis verzenden en retouren via PostNL en 100 dagen retourrecht.