TOP

Young Talent Award 2009 by Textilia & TMO

Tijdens de Textilia Mode Experience op 9 november worden drie awards uitgereikt, waaronder de Young Talent Award voor de beste scriptie van studenten van TMO. Textilia sprak kort met de drie genomineerden over hun scriptie en hoe zij hun kansen inschatten om te winnen.

De genomineerden voor de Textilia Young Talent Award zijn Mayke Bolle en Hanneke van Rijsewijk met hun scriptie ‘Stuck in the middle; change or disappear’, Ellen Draaijer en Yvoline van Kuijk met hun scriptie ‘De criteria voor een succesvolle modewebshop’ en Lotte Hof en Esmee Blaazer met hun scriptie ‘Online Service Netwerk.

Win kansen
De genomineerden waren blij verrast over hun nominatie en hadden het totaal niet verwacht. “We hebben onze scriptie al anderhalf jaar geleden gemaakt, dus voor ons kwam het echt een beetje uit de lucht vallen, maar we zijn heel blij”, vertelt Ellen Draaijer. Gemiddeld hebben de genomineerden een half jaar aan hun scriptie gewerkt. Een onderwerp vinden voor een scriptie is niet altijd even gemakkelijk. Lotte Hof en haar partner kwamen op een onderwerp door hun stage. “We liepen beiden bij hetzelfde bedrijf stage en liepen tegen een aantal dingen aan die nodig verbeterd moesten worden. Zo kwamen we op het idee voor onze scriptie”, aldus Lotte Hof. De kans om te winnen schatten de dames allemaal redelijk hoog in. Mayke Bolle: “Ik denk dat wij een redelijke kans hebben, omdat rebranding een vrij actueel onderwerp is.” Ook Ellen Draaijer schat haar kansen hoog in. “We zijn zeker over onze scriptie en we zijn vol vertrouwen.”

De scripties
‘Stuck in the middle; change or disappear’ van Mayke en Hanneke gaat over rebranding. In het onderzoek wordt vastgesteld dat rebranding plaats vindt in de verzadigingsfase van de productlevenscyclus. Bij rebranding gaat het over een identiteitswijziging, die moet aansluiten bij de behoefte van de consument.

‘De criteria voor een succesvolle modewebshop’ van Ellen en Yvoline gaat over de snel groeiende internetbranche en webshops. Er bestaat literatuur die advies geeft hoe een webshop in zijn algemeenheid opgezet moet worden, maar niet specifiek voor de modebranche. Het onderzoek gaat daarom over de criteria voor een succesvolle modewebshop.

‘Online Service Netwerk’ van Lotte en Esmee gaat over de problemen van moderetailers en hoe deze opgelost kunnen worden. Een accurate oplossing voor de problemen is een online service netwerk. Het onderzoek richt zich op de vraag: Is het haalbaar om een online service netwerk op te zetten voor de Nederlandse moderetailers?

TME
De Young Fashion Award wordt uitgereikt tijdens de Textilia Mode Experience op 9 november in Almere. Kijk voor meer informatie over TME op http://www.textiliaevent.nl/.