TOP

Winst zit in een klein hoekje

"Kleding is emotie. Kleding is gevoel. Zowel voor consument als detaillist zijn merkbeleving en smaak belangrijke criteria bij het samenstellen van de collectie. Of het nu voor onze eigen garderobe is of voor de winkel, allerlei factoren beïnvloeden onze kledingkeus."

“Voor de consument is dat prima. In extreme gevallen kan hij of zij worden verstoten door clangenoten maar doorgaans zijn de consequenties niet erger dan afgerekend worden op slechte smaak. Voor de detaillist is het echter anders. Een collectie die niet lekker loopt in de winkel bedreigt niet alleen het humeur van de ondernemer maar ook de gezondheid van de onderneming.

Veel ondernemingen realiseren een netto marge tussen de 15 en 20 procent. Dat betekent dat de winst van een artikel waar je 6 stuks van hebt ingekocht, de welbekende 1-2-2-1, moet worden gerealiseerd door het 6e stuk, die S of die XL die is blijven hangen. Als die in de uitverkoop wordt afgeprijsd gaat dat dus niet alleen ten koste van de winst op dat laatste stuk maar eigenlijk op het hele artikel. Die andere 5 hebben alleen in dienst gestaan van de huur, de elektriciteit-rekening en het salaris van het personeel.

Nou pleit ik er niet voor om meer dan 6 stuks per artikel in te kopen, dat weet je als ondernemer zelf het best. Maar ik pleit wel voor een vinger aan de pols. Zorg ervoor dat je van dag tot dag op de hoogte bent van de prestaties van je merken, je artikelgroepen en de individuele modellen. Weet wat je afprijst en vergelijk je cijfers met die van bevriende collegae en je leveranciers. Je kunt veel van elkaar leren.”

www.softwear.nl