TOP

Vergelijking

Volgens de statistieken gaan rond de 10.000 MKB ondernemers volgend jaar failliet. Lees verder om te voorkomen dat u één van hen wordt...

Dit is geen crisis doemscenario maar een normaal cijfer, ieder jaar gaan er namelijk een vergelijkbaar aantal bedrijven op de fles. Al die andere ondernemingen blijven gewoon bestaan, de één wat succesvoller dan de ander.

Maar hoe doet uw onderneming het in vergelijking met al die andere in uw branche? Het is belangrijk om de prestaties van uw eigen winkel te vergelijken met die van collega ondernemers om de volgende redenen:

 

1. Realiteitszin

We worden dagelijks in de media lastig gevallen met tegenvallende cijfers. Faillissementen, de economie die 0.3% krimpt ten opzichte van het voorgaande kwartaal, ontslagen, noem maar op. Als je diezelfde cijfers relateert aan actuele marktcijfers kun je ze ook interpreteren als: de meeste bedrijven gaan niet failliet, de economie draait op 99,7% en Nederland kent één van de laagste werkeloosheidscijfers van Europa.

 

2. Perspectief

Door marktcijfers te bestuderen leer je dat de totale consumenten bestedingen aan kleding en schoeisel redelijk constant blijft. Er treedt echter wel een belangrijke verschuiving op. Daar waar veel stenen winkels hun omzet zien dalen zien veel internetwinkels hun omzet stijgen. Feit is dat iedere ondernemer een internetwinkel kan starten. Het verschil zit ‘m tussen zij die erover praten en zij die het doen. 

 

3. Inzicht

Het vergelijken van verkoopcijfers per merk of artikelgroep binnen een branche of regio geeft u sneller inzicht in trends dan cijfers van de eigen winkelvloer alleen. Bedrijfseconomen raden vaak aan de cijfers te vergelijken met die van branchegenoten om de haalbaarheid van de gestelde doelen te toetsen. Bij tijdige signalering kunnen tegenvallende resultaten worden omgebogen. Pas aan het einde van het seizoen de balans opmaken is een luxe die men zich vandaag de dag niet kan permitteren.

Analyse van bedrijfsgegevens
Er zijn verschillende bedrijfseconomen die zich hebben gespecialiseerd in het analyseren van bedrijfsgegevens binnen de mode, sport en schoenenbranche. Zij kunnen de cijfers uit uw automatiseringssysteem vergelijken met die van anderen en samen met u een strategie uitzetten naar een gezonde toekomst voor uw onderneming maar ook hier geldt, erover praten helpt niets, doen, da’s ondernemen.

 

Toen ik onlangs een klant liet zien hoe hij zijn omzetcijfers van dit jaar en vorig jaar gemakkelijk in een grafiek tegen elkaar kon afzetten reageerde hij met “dan valt het allemaal nog wel mee.”

En gelukkig valt het vaak ook wel mee, maar je moet er wel wat mee doen, met die cijfers.