TOP

Winkelleegstand ondanks corona gedaald, miljoenenverlies voor Suitsupply en genomineerden Retailer of the Year bekend

Ondanks de coronacrisis is de winkelleegstand licht gedaald, signaleert Locatus. Landelijk althans; in de grote binnensteden nam het aantal lege panden juist toe. Verder: Suitsupply leed in 2020 een megaverlies van bijna 110 miljoen euro en de genomineerden van de ABN Amro Retailer of the Year-verkiezing voor 2021-2022 zijn bekend. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van donderdag 19 augustus.

Winkelleegstand neemt ondanks coronacrisis af (maar niet in de grote steden)

De coronacrisis heeft vooralsnog nog niet tot een toename van de winkelleegstand geleid, signaleert Locatus. Tussen maart 2020 en augustus 2021 daalde het aantal lege retailpanden zelfs licht: van 7,4 procent naar 7,2 procent op het totaal. Dat is opvallend omdat het databureau eerder voorspelde dat de leegstand juist zou oplopen, tot 10 procent aan het begin van 2022. Dat dit vooralsnog niet lijkt te gebeuren, heeft drie redenen. Allereerst blijft de verwachtte economische recessie tot nu toe uit. Daarnaast houdt de overheidssteun veel ondernemers die het zwaar hebben op dit moment nog overeind. Een derde reden is de ombouw van winkelpanden naar andere functies, vaak woningen of kantoren. In de eerste maanden van dit jaar heeft een volgens Locatus ‘ongekend hoog’ percentage van de leegstaande winkels (5 procent) een andere functie gekregen. “Het besef lijkt nu echt door te dringen dat op niet alle plekken retail kan terugkomen”, stelt directeur onderzoek Gertjan Slob.

Dat het aantal lege winkelpanden is afgenomen, betekent niet dat alles pais en vree is in retailland. De daling van 0,3 procent betreft een landelijk gemiddelde, met duidelijke verschillen tussen verschillende branches en type winkelgebieden. Bij boodschappencentra en meubelboulevards daalde de leegstand respectievelijk naar 8,4 procent (was begin dit jaar 9,1 procent) en 6,3 procent (was 6,7 procent), terwijl in de zeventien grootste binnensteden het aantal lege winkelpanden juist toenam (van 7,9 procent begin dit jaar naar 8,3 procent nu). Cijfers laten zien dat deze locaties nog steeds worden gemeden door dagjesmensen en (internationale) toeristen – de meest recente passantentellingen van Locatus (juni 2021) laten zien dat de traffic toen vaak slechts op de helft van het niveau van voor corona lag.

Suitsupply noteert miljoenenverlies tijdens coronajaar 2020

Suitsupply heeft in 2020 meer dan 100 miljoen euro verlies geleden. Dat meldt Quote op basis van het jaarverslag van de mannenmoderetailer. De omzet daalde met 39 procent tot 205 miljoen, waar dat in 2019 nog 336 miljoen was. Doordat Suitsupply voor 9 miljoen aan overheidssteun kreeg en belastinguitstel ter waarde van 9,6 miljoen, is de operationele kasstroom wel positief. Het bedrijf wijt de omzetdaling aan de winkelsluitingen (de webwinkel pluste wel, met 5 procent) en het gebrek aan feesten en evenementen. Oprichter Fokke de Jong beaamt in het zakenblad dat het een ‘tamelijk bewogen jaar’ was, maar is positief over de toekomst. Volgens hem zijn de onderliggende resultaten beter dan de dieprode cijfers doen geloven; die zouden worden gekleurd door onder meer versnelde afschrijvingen. “Ik verwacht dat we dit jaar weer winstgevend zullen afsluiten. Onze expansieve groei heeft door corona enkel even stilgestaan. Q1 was nog belabberd maar de twee kwartalen die volgden zijn echter heel sterk geweest.”

Cruyff lanceert uniseks sportcollectie voor kinderen

Cruyff heeft zijn eerste en uniseks sportcollectie voor kinderen gelanceerd. Die bestaat uit negen sets van een trainingsbroek en een vest, sweater of hoodie, met het Cruyff-logo prominent op de borst. Daarnaast omvat de lijn een aantal oranje World Cup-shirts en schoenen. De juniorcollectie is verkrijgbaar via de eigen website en winkels en  verschillende Cruyff-dealers, met prijzen tussen de 39,95 en 109,95 euro.

‘Merken lopen aansprakelijkheidsrisico’s zonder verlenging Bangladesh-akkoord’

Kledingmerken lopen ‘aanzienlijke aansprakelijkheidsrisico’s’ als er geen vervolgovereenkomst van het Bangladesh-akkoord komt, dat eind augustus verloopt. Dat meldt de Schone Kleren Campagne (SKC) op basis van een nieuwe juridische analyse van due diligence-wetten op het gebied van mensenrechten, waaraan de organisatie zelf ook meewerkte. Het Accord on Fire and Building Safety in Bangladesh, zoals het officieel heet, werd in 2013 opgesteld na het instorten van de Rana Plaza-textielfabriek. De overeenkomst was en is nog steeds baanbrekend, want juridisch bindend, maar vooralsnog is na deze maand geen zicht op verlenging. Onverstandig, luidt de conclusie in het rapport, aangezien er zowel op nationaal als Europees niveau gewerkt wordt aan wetten op het gebied van mensenrechten en internationale toeleveringsketens voor modebedrijven. Een terugkerend element is de zogenaamde due diligence-verplichting, wat betekent dat ondernemingen zelf moeite moeten doen om schendingen van mensenrechten bij hun toeleveranciers aan te pakken en/of te voorkomen. “En juridisch afdwingbare veiligheidsakkoorden voor kleding producerende landen zijn een grote stap om daaraan te voldoen”, stelt Bram Joanknecht van SKC.

Dit zijn de genomineerden voor ABN Amro Retailer of the Year 2021-2022

De kanshebbers voor de ABN Amro Retailer of the Year-verkiezing voor 2021-2022 zijn bekend. Het gaat om prijzen in drie categorieën; de Beste Winkelketen van Nederland 2021-2022, de Webshop Award the Netherlands 2021-2022 en de Beste Nieuwkomer op de Nederlandse markt. De uitreiking vindt plaats op donderdag 23 september op het hoofdkantoor van ABN Amro in Amsterdam.

Consumenten brachten ruim 294.000 stemmen uit op meer dan 500 retailers. Zij beoordelen winkeliers onder meer op de prijs, het assortiment, de serviceverlening en het koopgemak. Dit zijn de genomineerden in de mode-gerelateerde categorieën (de volledige lijst is hier te vinden):

Genomineerden Beste Winkelketen van Nederland 2021 – 2022
– Baby & kind: Hema, Zeeman

Vrouwenmode: C&A, H&M, Hema, MS Mode, Primark

Mannenmode: C&A, Hema, Only for Men, Van Dal Mannenmode

Modeaccessoires: Lucardi, Primark

Outdoor: Bever, Decathlon

Schoenen: Omoda, Schuurman Schoenen

Warenhuis: Action, Hema, Xenos

Genomineerden Webshop Award Nederland 2021 – 2022

Vrouwenmode: Bonprix, H&M, Wehkamp, Zalando

Schoenen: Omoda, Schuurman Schoenen

Warenhuis: Bol.com, Xenos

Genomineerden Beste Nieuwkomer: Algorithmic Parfumery, De Lokalist, Food for Skin Foto: Textilia