TOP

Winkelcriminaliteit stijgt, kunstobject Colmar en oprichter Maison Ullens doodgeschoten

Colmar ontwerpt een kunstobject in samenwerking met ontwerper Kees Dekkers, volgens Inretail stijgt de winkelcriminaliteit en de oprichter van modelabel Maison Ullens is voor haar huis doodgeschoten. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 30 maart.

credit beeld: Colmar

Winkelcriminaliteit stijgt fors

De winkelcriminaliteit stijgt. Dat constateert 86 procent van de ondernemers in de non-food retail, blijkt uit onderzoek van Inretail en NSO Retail. Volgens het onderzoek spant diefstal de kroon: 80 procent van de ondernemers kreeg er de afgelopen twaalf maanden in hun winkel mee te maken. Geweld, intimidatie en agressie staan met 36 procent op de tweede plaats. Vernielingen en beschadigingen volgen hierop, oplichting, witwassen en fraude staan op plek vier. Een derde van de ondernemers meldt het groeiende aandeel van cybercriminaliteit. “Winkelcriminaliteit ondermijnt het welzijn van mensen. Retailers ervaren financiële (84%) en emotionele (83%) gevolgen, maar de confrontatie met criminaliteit hakt er ook in bij medewerkers en klanten die het helaas meemaken. De impact daarvan mag door overheden niet worden onderschat en het blijft nodig om prioriteit aan criminaliteitsbestrijding te geven”, aldus Paul te Grotehuis van Inretail.

Veiligheid- en preventiemaatregelen die worden ingezet zijn bijvoorbeeld camera’s en vals gelddetectieapparatuur. Ruim 60 procent roomt cash geld af uit kassa’s. Verlichting in en om de winkels is ook onderdeel van preventiemaatregelen die ondernemers nemen, naast investeringen in trainingen voor medewerkers in het herkennen en handelen bij verdacht gedrag of verdachte situaties. Winkeliers zijn volgens Inretail daarnaast niet altijd op de hoogte van de mogelijkheid om bijvoorbeeld het first offender reprimandebeleid van de politie. Bij deze landelijke regeling krijgt een meerderjarige winkeldief die voor het eerst wordt betrapt een uitbrander en een registratie in een landelijk politiesysteem. Er wordt dan niet doorgepakt met een strafzaak of vervolging.

Oprichter Maison Ullens doodgeschoten

Myriam Ullens de Schooten (71), de oprichtster van het Belgische modemerk Maison Ullens, is woensdag vlak voor haar huis in het Belgische Lasne doodgeschoten. Dat wordt bevestigd door het parket van Waals-Brabant. Volgens het parket werd de zakenvrouw meermaals van dichtbij neergeschoten door haar stiefzoon Nicolas Ullens. Dat melden diverse Belgische media. Toen de hulpdiensten arriveerden, was Ullens de Schooten al overleden. Myriam Ullens was getrouwd met baron Guy Ullens, een Belgische zakenman, filantroop en verzamelaar van hedendaagse kunst. Zijn fortuin wordt geschat op meer dan 2 miljard euro. De Gazet van Antwerpen schrijft dat de barones al langer een conflict zou hebben met haar stiefzoon. De vrouw zou het fortuin van zijn vader, die een beroerte heeft gehad, verkwisten.

Nog geen halfjaar geleden strikte het Belgische merk Christian Wijnants als artistiek directeur. Wijnants wilde de persoonlijkheid van Myriam Ullens de Schooten en haar man, Baron Guy Ullens, sterker in de verf zetten. “Ze barst van de ideeën, heeft humor, reist de wereld rond en heeft zeer uiteenlopende interesses. Ik denk dat het merk die onvoldoende belicht heeft in het verleden”, zei de ontwerper toen over Ullens de Schooten.

Nieuwe namen bij Designer Outlet Roosendaal

Designer Outlet Roosendaal (her)opent dit voorjaar diverse winkels. Eerder dit jaar breidde de outlet het aanbod al uit met merken zoals Superdry, Sacha, Lee Wrangler en Lyle & Scott. Jack & Jones en Van Lier openen begin april hun deuren in Designer Outlet Roosendaal. Naast het openen van verschillende nieuwe winkels, hebben diverse winkels een upgrade gehad waardoor, aldus het outlet centre, de winkelervaring is verbeterd. Zo hebben The Society Shop en Purewhite het aanbod in beide winkels verder uitgebreid. Om bezoeker tegemoet te komen zijn de openingstijden ook verlengd van 8 tot en met 10 april, de winkels zijn dan open van 10.00 tot 20.00 uur.

Colmar ontwikkelt No Waste Chair

Modemerk Colmar heeft samen met de Nederlandse ontwerper Kees Dekkers de No Waste Chair ontwikkeld: een containerstoel gemaakt van gerecycled, transparant plexiglas. De stoel maakt deel uit van het project Colmar Again, dat het kledingmerk in het leven heeft geroepen in het jaar dat het de honderdste verjaardag viert. In de stoel krijgen afgedankte en defecte kledingstukken of hun onderdelen (zoals stoffen, banden, knopen en logo’s) een tweede leven. Volgens het modemerk is Colmar Again een manifest tegen afval en vóór de optimalisering van circulariteit in de productieketen. Het project omvat twintig stoelen, elk met een andere vulling. Deze worden tijdens de Design Week in Milaan tentoongesteld in de Colmar flagship store op het Piazza Gae Aulenti. Elke stoel wordt door fotograaf Paolo Belletti op speciale locaties gefotografeerd, om het project via een opvolgende tentoonstelling verder uit te lichten.

Ikea sterkste crossbordermerk, Zalando sterkste modespeler over de grens

Volgens belangenorganisatie Cross-Border Commerce is Ikea de grootste crossborderspeler, gevolgd door supermarktketen Lidl en online modegigant Zalando. Dat meldt Retailtrends vandaag. Ikea zette vorig jaar 5,6 miljard euro om over de grens. In totaal werd er 179,4 miljard euro over de grens besteed, waarbij reizen niet zijn meegerekend. De online verkoop in de EU groeide in 2022 met 2,8 procent. Naast Ikea, Lidl en Zalando deden H&M en LEGO het over de grens het beste. De Nederlandse crossbordermarkt was vorig jaar goed voor 5 miljard euro, een groei van 4 procent ten opzichte van 2021.

Het aantal internationale marktplaatsen groeide van 42 naar 49. Daar werd 24,7 miljard euro in omgezet: 22 procent meer dan in 2021. Volgens het onderzoek van de belangenorganisatie hebben Europese marktplaatsen, zoals Zalando, Decathlon en About You, hun positie versterkt ten opzichte van Amerikaanse spelers. Aan mode, sieraden en babyartikelen werd vorig jaar het meest over de grens besteed (39 procent). Volgens Cross-Border Commerce blijven de uitgaven groeien: naar verwachting wordt er dit jaar voor 200 miljard euro over de grens besteed.