TOP

Winkel op Facebook? Twitter? Niet doen!

Een moderetailer kan deze dagen niet meer zonder eigen Facebook-pagina of Twitter-account. Althans, dat denken ze. Internationaal onderzoeksbureau Forrester stelt dat social marketing passé is.

Ten eerste worden berichten van bedrijven op social media slecht gelezen, stelt Forrester in het rapport ‘Social Relationschip Strategies That Work’. Zo’n twee procent van de fans van topmerken zou de posts op Facebook lezen. Ten tweede is het interactieniveau heel slecht: 0,073 procent van de fans van de grootste merken zoekt deze op.

Het onderzoeksbureau stelt dat Twitter en Facebook niet langer het centrum van het universum zijn. “We voorspellen niet het einde van Facebook, maar de dominante positie in social marketing is voorbij. Plaats je berichten ook niet exclusief op het ene of het andere netwerk, maar cross-post. Het doet niets af aan de interactieratio’s.”

Contactstrategie

Forrestor zegt dat marketeers hun energie beter in andere zaken kunnen steken, zoals de contactstrategie bijvoorbeeld via blogs en communities. De interactie tussen gebruikers is op dit soort sites veel hoger. Voor de relatie met klanten, raadt het e-mail aan. Die worden in 90 procent van de gevallen gelezen en dat is meer dan een post op Facebook.

Facebook zelf zal per 1 januari 2015 het aantal promotionele pagina’s ook gaan terugdringen in de ‘news feeds’ van gebruikers. Eerder dit jaar maakte het bedrijf bekend zogeheten ´like en win-acties’ aan banden te leggen. Facebook wil dat gebruikers pagina’s liken omdat ze leuk vinden en niet omdat ze daardoor iets kunnen winnen.