TOP

Weer speelt Columbia Sportswear parten

De wereldwijde recessie leek voor Columbia Sportswear in 2011 nog niet te bestaan. De zachte winter van 2012 gooit echter roet in het eten. Het Amerikaanse concern zag in het eerste kwartaal met name de verkoop van de Sorel boots dalen.

Columbia Sportswear publiceerde onlangs een internationale netto-omzet van 333 miljoen dollar (€ 251 miljoen). Hoewel de verkoop in de VS met $193 miljoen stabiel is gebleven, blijkt bij nadere inspectie dat de verkoop in Canada en de EMEA-regio (Europa, Midden-Oosten en Afrika) is gedaald met 13 en 14%, tot $25 miljoen en $38 miljoen. Gelukkig werden deze verkoopdalingen gecompenseerd door een 14% stijging ($77 miljoen) van de netto-omzet in de LAAP-regio (Latijns-Amerika, Azië en de Pacific).

Hard getroffen
Hoewel Columbia in het eerste kwartaal erin geslaagd is een 2% groei te realiseren van $284 miljoen, werd schoenenmerk Sorel hard geraakt door het zachte winterweer. Vorig jaar wist dit merk nog een omzetstijging te behalen van 68%. Begin 2012 is dit label echter getroffen door een verkoopdaling van 38% in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder.

Compenseren
Columbia Sportswear rekent voor dit boekjaar op een 1% omzetstijging. Het concern hoopt met de retail in de Verenigde Staten, Zuid-Korea en Japan de verkoopdaling in voornamelijk Europa en Canada te kunnen compenseren.