TOP

Webwinkels buiten de EU risicovol, Hudson’s Bay lijdt nederlaag, funshoppen door corona verdwenen

Warenhuisketen Hudson's Bay lijdt weer een nederlaag, corona heeft funshoppen doen verdwijnen en (kinder)modebeurzen SundaySchool en Brandshatch gaan vooralsnog door. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 26 januari.

Credit beeld Hudson’s Bay Amsterdam: flickr.com Huub Zeeman

Beurzen SundaySchool en Brandshatch gaan door

De zesde editie van kindermodebeurs SundaySchool en de nieuwe modebeurs BrandsHatch staan gepland voor zondag 6 februari van 10.00 – 18.00 uur in de Utrechtse evenementenlocatie De Fabrique. Met een toegangskaartje krijgen bezoekers toegang tot beide beurzen, die de thema’s Ice Age (SundaySchool) en Haven’t Met You Yet (BrandsHatch) voeren. Tickets zijn online verkrijgbaar. Voor SundaySchool betekent het na twee jaar afwezig te zijn geweest een terugkeer. Dit wordt de zesde editie voor de kindermodebeurs.

Inretail wil compensatie voor retailers

Dinsdag werd tijdens de persconferentie bekendgemaakt dat alle winkels hun normale openingstijden weer mogen hanteren en de deuren uiterlijk om 22.00 uur moeten sluiten. Volgens brancheorgansatie Inretail is dit een goede stap naar open winkels zonder beperkingen. Wel heeft Inretail een voorstel ingediend bij de overheid voor een eerlijke compensatie, aangezien winkeliers de deuren vier weken hebben moeten sluiten. In een persbericht laten zij weten: “Uit een actuele peiling onder 850 retailers blijkt namelijk dat de meeste ondernemers geen steun krijgen op basis van de geldende criteria. Maar 13 procent komt in het vierde kwartaal van 2021 in aanmerking voor TVL en maar 19 procentvoor NOW. Dit terwijl 82 procent van de ondernemers in de lockdownperiode een omzetverlies leed van 20 procent of hoger.”

Funshoppen uit straatbeeld verdwenen

Volgens onderzoeksbureau RMC is het voor de lol winkelen tijdens de coronacrisis verdwenen. Dat meldt NU.nl woensdag. Toch zou het zomaar kunnen dat dit het omzetverlies van winkeliers iets heeft verzacht in een jaar van lockdowns en winkelen met beperkingen. “Omdat consumenten makkelijker iets kochten en per bezoek meer uitgaven”, aldus RMC. Consumenten winkelen functioneler en gaan recht op hun doel af. “Funshoppen is als gevolg van de overheidsmaatregelen steeds meer runshoppen geworden.” Volgens het bureau was het het afgelopen jaar ruim 10 procent minder druk in de winkelstraat dan in het jaar ervoor, toen corona het straatbeeld ook al bepaalde.

Hudson’s Bay lijdt nederlaag voor gerechtshof

Hudson’s Bay, dat eind 2019 failliet ging in Nederland, kan onvoldoende bewijzen dat er sprake was van verboden kartelvorming onder de Nederlandse pandeigenaren, meldt RetailTrends. Om die reden mag de warenhuisketen geen getuigen horen. Dat bepaalde het gerechtshof in Amsterdam dinsdag. Eerder oordeelde de rechtbank dit al. Hudson’s Bay had bij het aangaan van de huurcontracten in 2016 de garantie afgegeven dat de huur tien jaar doorbetaald zou worden, ook als de keten in Nederland failliet zou worden verklaard. De van oorsprong Canadese keten wilde onder ede getuigen horen, om te bewijzen dat verhuurders aan kartelvorming deden. Daarnaast zouden ze contracten niet zijn nagekomen en niet hebben gezocht naar nieuwe huurders. Maar het gerechtshof in Amsterdam heeft het getuigenverhoor afgewezen.

Nieuwe CEO voor Decathlon

Barbara Martin Coppola is de nieuwe CEO van Decathlon geworden, meldt RetailDetail. Vanaf maart volgt ze Michel Aballea op. De kersverse CEO heeft hiervoor functies bekleed binnen onder andere Ikea en Google. In het persbericht laat Fabien Derville, voorzitter van Decathlon, weten: “De huidige goede gezondheid van Decathlon en onze sterke ambities moedigen het aan om de transformatie van ons bedrijfsmodel te versnellen om zo onze positie als wereldleider in de sport beter te laten gelden. We zijn ervan overtuigd dat Barbara in staat zal zijn om deze transformatie te leiden, met respect voor ons team en voor onze waarden.”

Webwinkels buiten de EU zijn een risico voor consumenten

Uit onderzoek dat is gedaan door de Consumentenbond blijkt dat webwinkels buiten de Europese Unie een risico blijven voor consumenten, die er daarom goed aan doen om daar geen producten te kopen. Dit meldt Retailtrends woensdag. De producten vallen vaak tegen, werken slecht of zijn onveilig. 29 procent van de consumenten kocht het afgelopen jaar minimaal één product dat niet aan de verwachting voldeed. Webshop Wish werd in bijna de helft van de gevallen genoemd. Gemiddeld is de wachttijd 23 dagen, maar dit kan oplopen tot een jaar. Uit ander onderzoek blijkt dat consumenten minder buiten de EU kopen vanwege de nieuwe btw-heffing. Sinds 1 juli vorig jaar moeten consumenten btw betalen over alle producten van buiten de EU. Eerder waren producten goedkoper dan 22 euro nog hiervan vrijgesteld.