TOP

Webwinkel Vakdagen: waar moet je heen als modeprofessional?

Op 29 en 30 januari opent de Jaarbeurs in Utrecht zijn deuren voor de Webwinkel Vakdagen. De plek om je bij te laten spijkeren over e-commerce, retouren, marketplaces, social media en e-mailmarketing. Waar moet je heen? Bekijk hier een selectie voor de modeprofessional.

280 exposanten, 12 zalen en een uitgebreid sprekersprogramma. Dat is wat de Webwinkel Vakdagen te bieden heeft. De inhoud mag er ook wezen, met onderwerpen als marktplaatsen, retouren, online marketing, etcetera.

De modebranche is ook vertegenwoordigd op de beurs. Een aantal modebedrijven komt vertellen over hun online stappen en een groot aantal modebedrijven dient als case in presentaties. Hier een greep uit het aanbod.

WOENSDAG 29 JANUARI 2020

Key Note: Cool Investments

Roland Kahn eigenaar van o.a. Excellent Retail Brands, America Today, MS Mode, CoolCat junior en het lingeriemerk Sapph. De geschiedenis van het mode-imperium gaat terug tot 1979, toen opende Roland Kahn de eerste CoolCat-winkel op de Nieuwendijk. Door verschillende overnames bouwde Kahn een mode-imperium op met vestigingen in de Benelux, Frankrijk, Duitsland en Spanje. Tijdens zijn lezing vertelt Roland Kahn meer over de veranderingen binnen de retail en winkelstraten en inspireert hij je met zijn ervaring als ondernemer.

V&D: succesvol retailen bij het bekendste warenhuis van Nederland

Na enkele jaren afwezigheid is V&D eind 2018 opgestart als marketplace. “2020 wordt het jaar waarbij we heel Nederland vertellen dat V&D er weer is. Met een gesloten marketplace model biedt V&D kansen voor ondernemers die willen retailen. Tijdens de presentatie van Rob Koldewijn nemen we je mee in de road so far van het terugbrengen van een van de bekendste merken van Nederland, onze learnings en hoe we met ondernemers willen samenwerken.”

Sacha en Manfield: meer omzet uit je klantendatabase

Hoe zetten Sacha en Manfield e-mailmarketing in? Hoe zorgt men voor groei van de database? En welke slimme technieken en campagnes worden toegepast voor het optimale resultaat? Laura van der Kallen, CRM coördinator bij Manfield, Sacha en Sissy-Boy, vertelt tijdens deze presentatie meer over de aanpak en de bijbehorende resultaten van het kanaal e-mail voor deze succesvolle webshops. Samen met Daniel Verhagen, CCO van Happy Horizon, geeft ze een zeer praktische presentatie over wat wel en niet werkt rond dit uiterst belangrijke e-commerce kanaal.

Verover Europa: zo kom je binnen 2 weken op de eerste pagina van Amazon met jouw product

‘De tijd dat je een webshop winstgevend kon runnen vanaf je zolderkamer is voorbij. Sterker nog, het webshopmodel is dood. Het verkopen via externe platformen zoals Amazon is veel aantrekkelijker. Zonder grote investeringen en met slechts een handjevol producten kun je al zeer succesvol worden op Amazon. Conversiepercentages van boven de 10% zijn eerder regel dan uitzondering. In tegenstelling tot Google kun je op Amazon binnen 2 weken op de voor jouw belangrijke zoekwoorden op pagina 1 van de zoekresultaten staan. In deze presentatie belooft Marco Coninx van Verover Europa je precies te late zien hoe je dat kunt bereiken.

HvA: de meerwaarde van innovatieve technologie in de retail

‘Ondanks de economische groei van de afgelopen jaren hebben veel retailers het zwaar. Een alsmaar groeiend aanbod innovatieve technologische oplossingen belooft beterschap als het gaat om het aantrekken en bedienen van klanten. Hierbij kan worden gedacht aan mobiele loyalty apps, AR productervaringen, digitale schermen, 3D-people counters, en servicerobots. Maar werken deze technologische oplossingen ook echt? Vanuit de ShoppingTomorrow expertgroep Innovative Retail Technology behandelen wij het zogenaamde Store Sales Cycle model dat speciaal is ontwikkeld om retailers te helpen bij het maken van een keuze voor technologie. Tevens trekken wij lessen uit 12 praktijkcases. Wij sluiten de presentatie af met de essentiële aandachtspunten voor het kiezen en implementeren van technologie in de retail.’

A futureproof retail formula – hoe word ik als retailformule ‘futureproof’?

Ontwikkelingen binnen het retail gaan razendsnel en veranderen is het nieuwe normaal geworden. De vele retailshifts zetten de klassieke modellen onder druk, waarbij duidelijk wordt dat onderscheidend vermogen en relevantie inmiddels veel verder gaat dan prijs, promotie, plaats, product en personeel. Dit heeft geleid tot een verkenning met de expertgroep van Shopping Tomorrow naar de randvoorwaarden voor een succesvolle transitie naar toekomstbestendige formules: wat zijn de competenties die in de toekomst zullen gaan bijdragen aan de relevantie van formules?

Retouren: cruciaal voor groei en online succes!

Als je een boek voor jezelf koopt, zal het retourbeleid ongetwijfeld minder belangrijk zijn dan wanneer je een nieuw paar schoenen koopt. Als je online wc-borstels verkoopt, dan zal het retourbeleid ongetwijfeld iets minder belangrijk voor je zijn dan als je kleding of schoenen verkoopt. Een goed retourbeleid is echt cruciaal. Uit onderzoek blijkt dat consumenten met een negatieve retourervaring vaak niet terugkeren naar de webwinkel. Dus hoe zorg je voor die positieve retourervaring? Eén ding is zeker, een goed retourbeleid is cruciaal voor het succes van je webwinkel. Zorg er voor dat de gehele retourervaring positief wordt ervaren en je hebt een loyale klant te pakken. Maar hoe zorg je daarvoor? Hoe start je? Wat zijn de do’s en dont’s? Samen met Perfectly Basics delen we onze belangrijkste ervaringen en tips.

Hoe kies je de juiste strategie voor marktplaatsen?

Moet je gaan verkopen via marktplaatsen als Bol.com, Zalando of Amazon? ISM’er Sander vertelt welke strategische en operationele afwegingen je moet maken als je overweegt ermee te starten, hoe het huidige landschap voor marktplaatsen eruitziet, hoe het zich de komende tijd gaat ontwikkelen en welke strategische afwegingen je moet maken om er succesvol mee te zijn.

Case Van den Assem: van strategie tot executie: zó gebruikt u de klantreis als basis voor duurzame groei

De schoenenbranche staat onder druk: afnemende marges, grote dominantie van platformen en leeglopende winkelstraten. Met behulp van klantreisoptimalisatie en een nieuwe werkwijze weet van den Assem desondanks sterke en duurzame groei te realiseren. ISM’er Sander geeft tijdens de presentatie geeft een unieke kijk in de keuken bij van den Assem, van strategie tot executie.

DONDERDAG 30 JANUARI 2020

Key Note: Het succes van 433, Balr. en Wannahaves: de impact van social media

Ceo Juul Manders vertelt over het succes van 433, Balr. en Wannahaves en deelt zijn visie over de impact van social media en social commerce nu en in de toekomst. Juul Manders is ceo van 433, Wannahaves en Balr. 433 is de grootste voetbalcommunity ter wereld, met meer dan 38 miljoen volgers. Wannahaves creëert content en campagnes voor onder andere Intersport, Nike, adidas, Marriott Hotels en Audi. Balr. is een luxe lifestyle merk dat geïnspireerd is door het off-the-pitch-leven van professionele voetballers.

Een conversiestijging van 26% voor Colourful Rebel door het toepassen van personalisatie met datatrics

Benieuwd hoe Colourful Rebel haar online conversies verhoogt door het inzetten van de juiste combinatie van overtuigingstechnieken, predictive marketing en marketing automation? Ontdek in deze sessie hoe Colourful Rebel met Datatrics zorgt voor meer personalisatie on-site en een stijging van het aantal conversies. Bart Knijnenberg vertelt over de ontwikkelingen die Colourful Rebel als fashion brand na de introductie van de Boef-truien doorgemaakt heeft en hoe je met A/B testen je marketing automation-processen continu kunt verbeteren. Leer meer over de reis die Colourful Rebel van fashion blog naar way of life heeft afgelegd, hoe Datatrics hier een bijdrage aan heeft kunnen leveren en ontdek hoe jij, net als Colourful Rebel, customer journey personalisatie met de CDP-oplossingen van Datatrics kunt toepassen.

Hoe experience-driven commerce naar het volgende niveau te tillen

Arno Pont (Manager bij Accenture Interactive), Ray Bogman (Magento Senior Business Solutions Architect bij Adobe), Monica Vos (Marketing Directeur bij Van Gils), and Luuk Schouten (Teamleider Digital Transformation bij Reckitt Benckiser) voeren een panel discussie over de relevantie van Experience-Driven commerce en hoe hier als bedrijf succesvol in te zijn.

Hoe om te gaan met data-management in een circulaire economie

De overheid vraagt de mode sector om circulair te worden maar wat houdt dat in? We staan nog aan het begin van een reis naar bewustwording, transparantie en hergebruik. Welke gegevens moet je gaan vastleggen voor consumenten en/of partners in de keten en hoe kunnen standaards en nieuwe technologieën als Artificial Intelligence en Blockchain daarbij helpen? Verbreed je horizon en kom naar deze sessie. Sprekers zijn Frits van den Bos, manager innovatie bij GS1 Nederland, Marieke van Zelst, retail business consultant bij CGI en Bianca Maas, merk- en marketingstrateeg bij Sandwich.

De meerwaarde van online platformen voor Nederlandse retailers

Namens de ShoppingTomorrow expertgroep Online Platformen zal Jesse Weltevreden, professor of Digital Commerce aan de Hogeschool van Amsterdam en Director Research bij de E-commerce Foundation, heel wat feiten en cijfers presenteren over online platformen. Hoe dominant zijn online platformen wereldwijd? Wat zijn populaire online platformen onder Nederlandse retailers? In hoeverre maken Nederlandse retailers gebruik van online platformen en wat zijn hun ervaringen? Tevens zal hij de ShoppingTommorow Online Platformen Benchmark voor het eerst presenteren aan het publiek. Via dit handige online dashboard kunnen retailers in een specifieke sector de populariteit van specifieke online platformen monitoren.

Kijk voor het volledige aanbod op https://www.webwinkelvakdagen.nl/nl/programma

Textilia is woensdag op de Webwinkel Vakdagen te vinden. Geen tijd om te gaan, maar wil je als professional in de mode wel geïnformeerd worden? Wat wil je weten? Laat het ons weten via redactie@textilia.nl of textilia.nl/contact.