• No products in the cart.
TOP

‘We voelen een verantwoordelijkheid om een nieuwe eigenaar voor onze kleding te vinden zodra iemand een item is ontgroeid.’


Het 25-jarige modelabel Filippa K wil van een op duurzaamheid gericht label transformeren naar een label dat alleen nog maar bezig is met textielonderzoek om nog duurzamere oplossingen te bedenken. Textilia sprak met Filippa K’s CEO Kristofer Tonstrom over zijn plannen voor het merk.

Waarom deze duurzame focus?

“In 1993 begonnen we al met het maken van tijdloze en duurzame kledingstukken van hoogwaardige materialen. Alleen hebben we de afgelopen jaren door verzamelde data ingezien dat het het ontwerpen van kleding die lang gedragen wordt, opweegt tegen de impact van hun productie.”

Wat zijn de belangrijkste, maar ook de efficiëntste duurzaamheidsinitiatieven?

“Het gebruik van duurzame vezels is slechts een deel van het verhaal. Met een doelbewust en tijdloos ontwerp – gemaakt van materialen van goede kwaliteit – kunnen kledingstukken jarenlang gedragen worden door de ene consument en daarna aan iemand anders worden doorgegeven. Het is van cruciaal belang dat kleding zo lang mogelijk in gebruik blijft.”

Hoe zie je de toekomst van duurzaamheid voor het merk?

“Omdat onze kledingstukken lang meegaan en veelzijdig zijn, voelen we een verantwoordelijkheid om onze klanten te helpen voor hun Filippa K-kleding te zorgen, en om een nieuwe eigenaar voor onze kleding te vinden zodra iemand een item is ontgroeid. Daarom onderzoeken we hoe we onze kleding in de circulatie kunnen houden via ons Collect-concept, waarmee we oude Filippa K kleding terugnemen in ruil voor een coupon van 15 procent. Onze ontwerpers onderzoeken ook manieren om onze kleding opnieuw te maken en te repareren op nieuwe manieren, dit is iets dat ons inspireert om verder te gaan. En hoewel we zeer duurzame kleding maken, zijn we ook gericht op het voorbereiden van hun einde van hun levensduur. Dat doen we met behulp van monomaterialen en gemakkelijk te deconstrueren stijlen die op het juiste moment opnieuw kunnen worden gemaakt of gerecycled.”

Jeans zijn een van de minst duurzame modeproducten. Hoe duurzaam is de Fillipa K relaunchcollectie?

“We hebben de denim opnieuw gelanceerd om ons 25-jarig jubileum te benadrukken, omdat jeans een van onze iconische items was toen we begonnen. Voor ons is een jeans een item dat vele jaren kan worden bewaard – ze verouderen en worden uniek voor elke persoon – en deze levensduur is de sleutel. We werken samen met een zeer duurzaam ingestelde en innovatieve denimfabriek, zodat we biologisch en gerecycled katoen voor deze stijlen kunnen gebruiken met een EU ecolabel en ons washuis in Italië gebruikt hernieuwbare energie en recyclet 85 procent van hun water.”

Wat zijn de doelen wat betreft duurzaamheid?

“Voor 2030 zijn we van plan om alleen maar meer duurzamere vezels te gebruiken, die we selecteren door middel van onze internal fibre tool én om alleen recyclebare stijlen te maken. Voor Filippa K gaat het erom de verantwoordelijkheid te nemen en ervoor te zorgen dat onze kleding een doel heeft, dat we ze op een bewuste manier produceren en dat we onze klanten helpen om ze zo lang mogelijk te dragen. Maar ook om een nieuw leven voor ze te vinden zodra een klant ze niet meer draagt.”