TOP

Wat maakt kleine winkels zo uniek?

Kleine winkels zijn de trend voor 2010 aldus het Hoofdbedrijfschap Detailhandel Nederland in het HBD trendrapport van 2009.

Groter is beter? Nee, hoor het HBD trendrapport concludeert dat de consument anno 2010 juist op zoek is naar variatie, sfeer en een persoonlijk contact. De kleine, vernieuwende winkels bieden dat en zorgen daarmee voor een unieke aankoopbeleving. Maar wat maakt die kleine winkels nu zo uniek? Het HBD legde deze vraag voor aan ruim 40 succesvolle, kleine ondernemers die in ieder geval één ding gemeen hebben en dat is passie.

De resultaten staan beschreven in het HBD Trendrapport 2009 ‘Kleine, vernieuwende winkels maken het verschil. Ontmoet ondernemers met passie’. In de interviews vertellen de 40 ondernemers aan de hand van de retail-w’s (waar, wat, waarde, wie, waarom en web) wat hun onderscheidt van ‘de standaard’, maar ook waarin zij excelleren en wat juist hun kwetsbare punten zijn. Hieronder een overzicht van de interviewpunten en korte samenvattingen van de gesprekken met enkel sportieve ondernemers.

Waar

– Locatie en pand passend bij het concept

– Locatie moet ontdekkingsgevoel geven

– Omgevingssensibiliteit

– Passend bij doelgericht bezoek

Berry Velthuis van winkel Obelink in Winterswijk:

“De grensligging vormt geen beperking voor Obelink, maar biedt juist mogelijkheden. We proberen mensen vakantievoorpret te laten beleven. Obelink kent 11 speciaalzaken onder één dak. We hebben voortenten, caravans, vouwwagens, tentafdeling, luifelafdeling, caravan- en tentenaccessoires, outdoor, sport, werkplaats en techniek, fietsafdeling en zwembaden en barbecues. We zijn groot maar hebben wel een gezicht.”

Wat

– Producten met een verhaal

– Ambachtelijk, homemade
– Persoonlijke binding of ervaring met product
– Transparant productieproces
– Productontwikkeling
– All inclusive experience
– Workshops, events en ruimteverhuur

Waarde
– Kwaliteit gaat vaak boven prijs

– Versbeleving

– Proeven en ruiken
– Geen concessies
– Soms te veel advies en te weinig verkoop
– Educatie: klanten zijn nieuwsgierig en willen leren

Dave Deutsch van winkel De fietsfabriek in Amsterdam:

“Omdat kinderen een grote invloed hebben op de keuze van de ouders, gebruiken we het motto ‘kind is koning’. Het idee is dat deze kinderen bij De Fietsfabriek blijven kopen terwijl ze opgroeien en zelf kinderen krijgen. Over 15 jaar is De Fietsfabriek flink gegroeid, omdat er nog veel markten niet benut zijn of beter benut kunnen worden. Een voorbeeld hiervan is de elektrische fiets voor senioren. Fietsen zit in de lift ook in het buitenland.”

Wie

– Klanten die moeite doen en speciaal komen

– Van klant naar kennis of fan…
– …. maar ook van vriend naar klant
– 95% vaste klanten
– Lokaal, maar veelal landelijk
– Veel interactie met klanten (ook via web)
– Kennis van de klant

Waarom

– Totale concept klopt (tot in finesses doorvoeren)

– Vernieuwend (willen) zijn niet altijd doel

– Organisch groeien, willen ondernemer zijn, geen manager
– Free-publicity zeer belangrijk
– Onafhankelijk
– Veranderen is mogelijk
– Passie, enthousiasme en overtuiging
– Lokale helden
– Van hobby naar baan
– Kijken over schotten heen
– Tegen de trend in
– Krijgen navolging
– Achtergrond: ondernemers, marketing en creatieve ‘hobbyisten’

Koen Kornegoor van de winkel Scheidsrechtershop.nl in Borculo:

“Voor scheidsrechtershop.nl is het een voordeel dat de shop is ingebed in een grotere organisatie. Naar buiten toe blijf je de shop wel als een niche presenteren. Zo kan er ook een vergelijkbaar concept voor keepers worden opgezet. Wanneer de focus op de doelgroep verslapt en vernieuwing uitblijft. Merk je dit direct terug in de verkoopcijfers. Sterke pre voor een webshop is dan ook dat alles meetbaar en volgbaar is. De artikelnaam en de beschrijving moeten bestaan uit woorden waar logischerwijs op gezocht wordt. Dit zorgt ervoor dat je snel terechtkomt bij scheidsrechtershop.nl”


Web

– Webshop is aparte onderneming, doe je er niet even bij

– Social media vergroten klantkennis en -binding
– Internet maakt winkels vindbaar

– Ruimte voor nicheproducten & superspecialisten



Een samenvatting van alle interviews is te vinden op de website van het HBD.