TOP

Waarom achteraf betalen de nieuwe trend is*

Er wordt in Nederland steeds vaker gebruik gemaakt van achteraf betalen. Na verschillende webshops zijn er sinds eind 2014 ook de eerste fysieke winkels waar het is ingevoerd. De betaalmogelijkheid wordt zelfs het alternatief voor pinnen genoemd.

De eerste cijfers van 2015 laten zien dat het goed gaat met het achteraf betalen. “Iedere consument die achteraf betalen voor het eerst gebruikt, doet dat in het daarop volgende jaar nog vier keer”, vertelt accountmanager Redmer de Vries van Afterpay tijdens het Online Betaal Congres in Houten op dinsdag 3maart 2015. “Het is een betaalsysteem waar ze loyaal aan zijn.”

Achteraf betalen in fysieke winkels

Afterpay regelt momenteel voor ongeveer 3.500 webwinkels de achteraf betaling. Sinds eind 2014 zijn er ook de eerste fysieke winkels die eraan mee doen. Modeketen Open32 rustte toen 65 filialen uit met Afterpay. Hier kunnen klanten nu na identificatie een item aanschaffen waarna ze na twee weken een digitaal factuur ontvangen die binnen veertien dagen betaald moet worden. Het is dus wel belangrijk dat medewerkers getraind worden in het zo efficiënt mogelijk inzetten van het achteraf betalen in de fysieke winkel.

Alternatief voor pinnen

“Dit is de eerste keten die dit landelijk op deze grote schaal gaat doen”, meldde De Vries in december aan nu.nl. “Maar er zullen de komende tijd nog vele retailers volgen. Er vindt een duidelijke verschuiving plaats, dit gaat het alternatief voor pinnen worden.” Marketingmanager Menno Dings van de B32 Groep, het bedrijf achter Open32, is het hiermee eens en vindt het achteraf betalen een extra dienstverlening richting de consument. “Bovendien is het voor winkeliers ook handig, omdat zij zo hun inkomsten kunnen spreiden.”

Voorkeur

Uit onderzoek van Rotterdam Business School en online marketingbureau Expand Online blijkt dat 11,8 procent van de Nederlanders de voorkeur geeft aan achteraf betalen. Door achteraf te kunnen betalen, neemt het vertrouwen in de winkel toe, voelt de klant zich veiliger en is er een grotere kans op aankoop. Dit komt omdat voor de betaler het risico verschuift naar de verkoper. Vooral 50-plussers voelen meer vertrouwen bij een winkel die deze betaalfunctie heeft. Dit kan komen omdat ouderen minder zeker zijn van het doen van een online aankoop.

Maar toch heeft meer dan de helft (55 procent) van de Nederlandse online winkels deze functie niet.

Mode-industrie

Vooral de mode-industrie heeft veel te winnen met achteraf betalen. Veel klanten willen verschillende maten en kleuren van een item kopen maar doen dit niet omdat ze zo een grote bestelling op voorhand niet kunnen betalen. Met achteraf betalen kan dit wel en kunnen de items die niet goed zijn teruggestuurd worden. Met name de kleine webshops kunnen achteraf betalen goed gebruiken om het vertrouwen van de consument te winnen.