TOP

Vijf vragen aan Geert van Spaendonck over 200 jaar Van Lier [interview] *

Van Lier viert dit jaar het 200-jarig bestaan. Hoe zorgt het herenschoenenmerk ervoor om zo lang overeind te blijven? Eigenaar Geert van Spaendonck: “Het is niet makkelijk om jaar in jaar uit honderdduizenden Nederlandse mannen aan te blijven spreken.”

Van Lier bestaat 200 jaar, wat is het geheim voor zo een lang bestaan?

Geert van Spaendonck, eigenaar Van Lier: “Wij voelen ons verantwoordelijk om de juiste producten voor onze klant te brengen. Het moet kwalitatief goed zijn maar ook voldoende modieus. Onze klanten hebben na zo veel jaar veel vertrouwen in ons en dat vertrouwen mag je niet beschadigen. We tonen toewijding, interesse en enthousiasme in de markt. Dat doe je enkel en alleen door een sterek collectie te maken die de klanten herkennen.  Pasvorm, comfort, kwaliteit , alles moet tegemoet komen aan de hoge verwachtingen van de Van Lier klant.  Door dit seizoen na seizoen perfect te blijven doen  houd je het zo lang vol.”

“Ik denk ook dat wij een heel goed idee hebben van wat de Nederlandse man echt wil dragen. Om dat 200 jaar lang goed aan te voelen, dat is ons geheim. Maar het is niet makkelijk om jaar in jaar uit zovele duizenden Nederlandse mannen aan te blijven spreken en over te halen om € 150,- euro uit te geven aan schoenen.”

Hoe weet je wat de Nederlandse man wil?

“Niemand weet precies waar de mode naartoe gaat maar wij werken als merk wel mee om daar een richting aan te geven. Het gaat verder dan alleen aanvoelen wat klanten willen. Wij zijn bijvoorbeeld een aantal jaar geleden met de ontwikkeling van meer geklede sneakers begonnen en dan willen we ook onze klant ervan overtuigen om op die Van Lier sneakers te gaan  lopen. Dat gaat voor ons een stuk makkelijker omdat wij een achterban hebben die ons merk vertrouwt. Tegelijkertijd moet je ook niet met iedere trend meedoen, want niet met iedere trend kan onze klant iets mee. Wij denken heel diep na over  de man die Van Lier koopt.”

Er gaan steeds meer VAN LIER  stores open en 1 september opent ook een flagshipstore in Antwerpen, gaat de focus hier steeds meer op liggen?

“De laatste tien jaar hebben we op de tien belangrijkste A1-locaties Van Lier Stores geopend. Daar zijn we nu wel klaar mee, alleen in Den Bosch wil  Van Lier nog een monobrand winkel openen. Het gaat er hierbij vooral om dat we de wereld van Van Lier optimaal  zichtbaar maken in de belangrijkste stadscentra en dat kan tegenwoordig alleen nog maar met eigen winkels. Dit geeft geen concurrentie met de winkeliers in het land want sinds wij begonnen zijn met het openen van monobrand winkels, worden we ook in multibrand winkels veel meer verkocht. Maar ook in de stadscentra zelf profiteren de winkeliers van de gestegen merkbekendheid”

“Om je merk neer te zetten in een land, ontkom je er haast niet meer aan om ook eigen winkels te openen. Vooral in de schoenenbranche. Je moet eigen winkels hebben, op internet aanwezig zijn en bij de juiste multibrand winkels liggen, dat maakt een merk tot een A-merk.”

Met 200 jaar een feit, hoe zie je de toekomst van Van Lier voor je? Komen er nog 200 jaar bij?

“Ik hoop zeker dat het bedrijf nog eens tweehonderd jaar mee gaat. We zijn een familiebedrijf en de bedoeling isom het in de familie te houden. Mijn dochters en zoon hebben daar ook interesse in,  maar ik houd het ook nog wel even vol.”

“We zijn de laatste tijd iets luxer geworden met Van Lier. Zowel qua productuitstraling als in de marketing en de interieurs. Onze nieuwe stand op de GDS is daar een goed voorbeeld van. Mensen die € 150,- uitgeven aan schoenen verwachten nog meer een luxebeleving dan vroeger. Het merk moet dan ook iets exclusiever worden en alleen nog liggen in mooie winkels. Daarnaast is de uitbreiding naar het buitenland ontzettend spannend. Van Lier kan  ook internationaal tot een hoger niveau komen.”

Wat voor tip zou je geven aan schoenenondernemers om ook die 200 jaar te halen?

“De wereld wordt steeds moeilijker en complexer. Ik zou uit ervaring zeggen, zoek een aantal hele sterke partners uit waarmee je op een goede, vriendschappelijke manier kunt samenwerken. Focus je daarop. Dat doen wij ook als bedrijf, wij hebben zowel productie als distributie partners waar we  al vele  jaren mee samenwerken.  Dan kun je elkaar ook eens helpen bij problemen en zijvormen ook  een goede basis om te raadplegen. Daaromheen kun je wel eens iets nieuws proberen maar bouw eerst een sterk fundament voor je onderneming. ”