TOP

Vijf tips: Hoe bewaak je het winkelimago via je medewerkers?

Personeel is het visitekaartje van je winkel. Maar hoe zorg je ervoor dat medewerkers het juiste imago (blijven) uitstralen?

1. Bepaal je imago
Het is belangrijk dat je goed nadenkt over wat je wilt uitstralen en wat bij jouw doelgroep past. Als je een discounter runt, vraagt dit om sobere werkkleding en dito klantbenadering. Een trendy mannenmodezaak vraagt juist het tegenovergestelde.

2. Train in klantadvies
Een goed stylingadvies aan de klant is onbetaalbaar. Nelleke Mulder van het gelijknamige image en stylingbureau uit Sneek traint winkelpersoneel. “Blijf altijd bij jouw klant in de buurt om eventuele andere kledingstukken te kunnen pakken. Veel mensen vinden het lastig om een goede broek of jeans te vinden. Een goede verkoper ziet en herkent het figuur en vertaalt deze naar het juiste model. Personeel dat professioneel advies geeft, maakt van zijn klant een ambassadeur. Betere reclame is er niet.”

3. Denk na over bedrijfskleding
De outfit van medewerkers is belangrijk voor het imago van het bedrijf én werknemer. Nelleke Mulder signaleert dat winkelpersoneel vaak in dezelfde kleding loopt. “En dat is zonde! Zij zijn immers je levende etalagepoppen.” Het dragen van zwarte kleding raadt ze af. “Het is een afstandelijke kleur en komt ontoegankelijk over.” Ook de stof van de kleding is belangrijk. “Laat je personeel zachte breisels dragen. Deze zijn aaibaar en dus ook zeer toegankelijk.”

4. Blijf stimuleren
Je verbetert het prestatievermogen van je medewerkers door ze op een positieve manier te stimuleren en te trainen. In tegenstelling tot wat veel ondernemers denken, hoeft een training niet veel te kosten. Harry Bijl, projectleider In de Mode bij CBW-Mitex: “Een ondernemer kan subsidie aanvragen via Branche Bureau Mode.”

5. Beloon optimaal
Beloningsystemen motiveren personeel. Dat blijkt uit onderzoek van Willem Verbeke, verbonden aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. “We onderzochten de effecten van een wedstrijd onder winkelpersoneel van een grootwinkelbedrijf met verschillende filialen. De winkel met de hoogste omzet binnen een bepaalde periode, kreeg een geldprijs, óf een eervolle vermelding. Het winkelpersoneel haalde alles uit de kast om te winnen: ze waren professioneler en klantgerichter. Een geldprijs eraan verbinden, bleek achteraf niet nodig te zijn: de partijen die streden om de eervolle vermelding scoorden even goed.”