TOP

Verversing winkels in kledingbranche hoog

Ondanks dat veel ondernemers jaarlijks het bijltje erbij neer gooien, blijft het aantal winkels de laatste jaren redelijk stabiel, want er blijken ook veel nieuwe winkeliers op te staan. Dit is vooral het geval in de kindermodebranche.

Dit blijkt uit een rapport dat onderzoeksbureau EIM uitvoerde in opdracht van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel. Het aantal bedrijven in de detailhandel is de afgelopen twintig jaar licht gedaald van ongeveer 92 duizend naar 83 duizend bedrijven. Dat komt neer op een daling van een half procent per jaar. De werkgelegenheid in die sector is juist enorm toegenomen in die periode: van ongeveer 360 duizend naar 490 duizend voltijdbanen.

Jaarlijks stoppen oude bedrijven en daar komen nieuwe voor in de plaats. In de detailhandel is deze verversing de afgelopen twintig jaar gemiddeld ruim 7% geweest. Elk jaar is ongeveer één op de veertien bedrijven nieuw in de sector. Opvallend zijn de verschillende ontwikkelingen per branche. Zo is de toename in het aantal vestigingen in de snelst groeiende branches (kinderkleding, natuurvoeding en reformproducten) gemiddeld 8% per jaar geweest, terwijl de slechtst presterende branches (wild en gevogelte, melk- en zuivelproducten, herenkleding, kledingstoffen) juist met 5% per jaar krompen.

Ook de verversing in het aantal vestigingen scheelt behoorlijk per branche. In de branches met de hoogste verversingsgraad (diverse kledingsbranches, beeld- en geluidsapparatuur en natuurvoeding en reformproducten) is elk jaar minstens één op de zeven vestigingen nieuw, terwijl dat in de branches met de minste verversing (tabaksproducten, fietsen en bromfietsen, herenkleding en melk- enzuivelproducten) slechts één op de twintig is.