TOP

‘Verschil tussen mondkapjesplicht ondernemers steekt mode- en schoenenwinkeliers’

Mode- en schoenenretailers die in Amsterdam en Rotterdam te maken hebben met de mondkapjesplicht zijn een dag na de invoering op 5 augustus allerminst blij, zegt Inretail. Vooral het verschil in verplichting steekt tussen winkeliers en andere ondernemers steekt. “Het draagt niet bij aan het draagvlak”, zegt Inretail-woordvoerder Jeroen van Dijken.

Sinds woensdagochtend 9:00 uur is het verplicht om een mondkapje te dragen in delen van Amsterdam – denk aan de Wallen en Kalverstraat – en in Rotterdam, zoals het centrum, markten en overdekte winkelcentra. Het gaat om een pilot tot 31 augustus 2020 en geldt niet voor horeca, musea en sportscholen. Daags na de invoering van de maatregel is het humeur van ondernemers in de daarvoor aangewezen gebieden in Amsterdam en Rotterdam er niet op vooruit gegaan, blijkt onder meer uit de reactie van marktkooplui in de hoofdstad waar het Parool over schrijft. Die luiden de noodklok, omdat het ze ‘handenvol omzet’ kost.

‘Niet eerlijk’

Het sentiment onder de zelfstandige mode- en schoenenretailer hierover is volgens Inretail ook niet positief, vertelt woordvoerder Jeroen van Dijken desgevraagd. Uit een eerste rondgang langs ondernemers door de brancheorganisatie blijkt dat ze zich wel aan de verplichting houden, maar dat ze het niet eerlijk vinden dat zij het wel verplicht zijn, maar horeca en musea niet. “Ook niet het terras in een drukke winkelstraat. Dat is extra moeilijk uit te leggen, naar het winkelend publiek, maar ook naar de ondernemer en de medewerkers onderling. Werk je bij modewinkel ben je het wel verplicht, maar bij de koffiezaak niet. Dat draagt niet bij aan het draagvlak voor zo’n maatregel.”

Beloning?

Ook zijn de ondernemers ontevreden over het feit dat ze zelf weinig betrokken zijn geweest bij de totstandkoming van de pilots, vult de woordvoerder aan. “Ze hebben het gevoel dat er weinig is geluisterd naar ze, terwijl ze zich al die tijd wel volledig hebben gehouden aan de voorwaarden van het coronaprotocol. In Amsterdam hebben ze bijvoorbeeld gezegd dat ze liever een mondkapjesplicht hebben dan eenrichtingsverkeer die wordt ingevoerd bij grote drukte. Nu is het soms én én. Is dit nu de beloning?”

Impact

Wat de impact is van de mondkapjesplicht de omzet en de winkelbezoeken, daarvoor het is volgens Van Dijken nu nog te vroeg. Dat gaat de brancheorganisatie komend weekend inventariseren. Inretail blijft op het standpunt dat het dragen van mondkapjes geen verplichting moet worden in winkels en winkelgebieden. Bij Van Dijken zijn er vooralsnog geen andere steden bekend die het voorbeeld van Amsterdam en Rotterdam willen volgen.

Foto: Textilia