TOP

Vallen Mode 60 jaar: ‘We zijn met het voltallig team naar Praag gegaan’

Vallen Mode in Harmelen bestaat dit jaar 60 jaar. Dat werd gevierd in maart en gaat met diverse jubileumacties door tot het eind van het jaar. Textilia sprak met Hans Hermans en zijn dochter Fauve Hermans over het feestelijke jaar en de toekomst van het bedrijf.

Gefeliciteerd! Hoe hebben jullie deze 6 decennia Vallen Mode gevierd?

FH: “Tijdens het feestweekend op 24 en 25 maart hebben we allerlei activiteiten georganiseerd in allebei de winkels. Dat was echt een enorm succes. Klanten konden een gratis scheerbeurt krijgen van een barbier, kledingmerk Dstrezzed liet een barkeeper gin-tonics mixen en er werden twee chino’s verloot van het merk. Accessoiremerk Pig & Hen maakte ter plekke gratis armbanden, het was mogelijk om een workshop visagie te volgen en we hebben modeshows georganiseerd. Met de Celebration Paper, een gratis krant over Vallen Mode die we hebben verspreid in aanloop naar het feestweekend, kregen consumenten 20 euro korting op kleding. Die bon was de hele maand april geldig.”

En intern?

FH: “We zijn met het voltallig team naar Praag gegaan, daar hebben we fotoshoots gehouden. Het personeel hoefde alleen handbagage in te checken, we hadden koffers bij ons met kleding uit onze collecties. De foto’s konden we inzetten op social media, die zijn echt supergaaf geworden. Mijn ouders wilden iedereen trakteren op iets leuks. Dat hebben we overigens allemaal in eigen hand gehouden, dus zonder sponsors. Op die manier kun je helemaal zelf beslissen wat je doet en alleen doen wat je echt heel leuk vindt. En dat is geslaagd, iedereen heeft genoten en de klanten vonden de foto’s heel leuk.”

Fauve  Hans kopie

Hoe houden jullie de uitstraling van de winkel up-to-date?

HH: “De afgelopen tien jaar is de indeling van de winkel in grote lijnen hetzelfde gebleven. De jaren ervoor is gespeeld met de indeling. Maar op de winkelvloer zijn we continu bezig met upgrades. Ik doe een heleboel zelf, van kleine verbouwingen tot het creëren van mooie hoekjes. De bar in de mannenmodewinkel heb ik bijvoorbeeld zelf gemaakt, dat is een redelijk recente aanvulling. Ik houd altijd m’n ogen open, op vakantie of tijdens beurzen. Wat ik zie vertaal ik naar de sfeer en de beleving van de winkels. Op die manier zorgen we ervoor dat we actueel blijven.”

Uiteindelijk neemt Fauve Vallen Mode over, in hoeverre ben je daar al mee bezig?

FH: “Ik heb me tot nu toe beziggehouden met het reilen en zeilen achter de schermen. Dat vond ik eerst moeilijk. Je bent toch de dochter van de baas en ik moest mezelf nog bewijzen, maar ik merk dat het goed gaat. Iedereen weet wat ze moeten doen en wat prioriteit heeft. Het lijkt me heel fijn als het bedrijf uiteindelijk zelfsturend wordt. Wanneer ik de winkels overneem? Geen idee. Mijn moeder doet de inkoop maar helpt ook met social media door tips te geven. Vallen Mode is echt haar passie, de winkel was van haar ouders en ze is hier opgegroeid. Ik zie haar sowieso nog niet zo snel stoppen. Eigenlijk was ik nooit van plan om in het familiebedrijf te stappen, maar ik dacht op een gegeven moment: ‘wat als ik ooit denk; had ik het maar geprobeerd’. We zijn drie jaar verder en ik moet nog veel leren, maar ik vind het nog altijd hartstikke leuk.”

JN1A4646

Hoe houd je het merkenaanbod decennialang scherp?

HH: “In loop van jaren hebben we met name voor duidelijkheid gekozen. Jaren geleden hebben we kindermode gehad, maar dat hebben we heel bewust afgestoten. Drie jaar geleden hebben we afscheid genomen van lingerie. Dat gaat nu eenmaal beter in een lingeriespeciaalzaak dan in een modewinkel. Misschien omdat er daar meer keuze is. In een modezaak is het altijd een hoek in een winkel. Vrouwen hebben daarnaast ook behoefte aan privacy als het gaat om lingerie. En niemand van het team was er heel gek op en kon het oppakken. Je moet in deze tijd keuzes maken.”

FH: “Daarom zijn we bijvoorbeeld ook gestopt het merk met Gerry Weber. Dat liep al minder goed, maar er bleef een doelgroep voor naar de winkel komen. We dachten dat zeventigplussers alleen voor dit merk naar de winkel zou komen, maar dat is helemaal niet zo. Tien jaar geleden misschien wel, maar ik zie mijn moeder over tien jaar echt niet in een mantelpakje lopen. Ons aanbod is breed, maar je kunt nu eenmaal niet iedereen bedienen. Hoewel elke leeftijd wel bij ons terecht kan, ook een tachtiger die vlot de deur uit wil. Inmiddels hebben we de omzet die we kwijt zijn geraakt met het afstoten van lingerie of bepaalde kledingmerken allang al weer opgevuld met de merken die we nu voeren.”

Hoe zien jullie de toekomst van Vallen Mode?

HH: “Ik zei laatst nog tegen Fauve: ‘jij kunt de negentig jaar halen met de winkels’. Mijn vrouw en ik hebben Vallen Mode 28 jaar geleden overgenomen van haar ouders. Voor een modezaak is dat heel bijzonder. We kunnen natuurlijk niet in een glazen bol kijken, maar de basis voor de komende decennia is in ieder geval goed.”

Alles over de ‘branding’, de inkoop en de bestsellers van Vallen Mode lees je in Textilia 6, die op vrijdag 8 juni is verschenen.