TOP

Uitgelicht: Carola van Benthum [interview]*

Ze begon als designer met een klein atelier in op maat gemaakte kleding, maar inmiddels heeft Carola van Benthum een commerciëlere vrouwenmodecollectie met een winkel, webshop en 20 verkooppunten in Nederland.

Waarom de ommezwaai?

Carola van Benthum: “Ik wilde meer en ik kon op een gegeven moment naar een groter pand verhuizen. Ik ben ooit begonnen met een klein ateliertje in Boxmeer, waar ik kleding in opdracht maakte. Dat groeide uit tot een collectie die ik in kleine aantallen liet produceren in Oost-Europa. Op een gegeven moment vond ik een goede tricot-producent in Portugal en vertaalde modellen uit de designcollectie naar een commerciëlere casual look. Qua aantallen is het beter om meer af te zetten. Vijf jaar geleden heb ik daarom de webshop opgestart en winkels benaderd voor de verkoop. Sinds twee jaar is Patricia Heijnemans de agent en staat alles goed op de rit. Nu willen we doorstomen.”

Hoe pak je dat aan?

“Het vergroten van de naamsbekendheid is heel belangrijk. Ik sta elk jaar op de Flavourites beurs. Dat is altijd een groot succes, daar ontmoet ik echt mijn doelgroep. We hebben dit voorjaar een krantje uitgebracht, dat huis aan huis is verspreid in de regio. Dit najaar hebben we voor het eerst een bioscoopreclame in Malden en reclame op borden langs de weg. In de regio kennen de meeste mensen mij wel, maar je moet ze er wel aan blijven herinneren. Deze week zijn de halfjaarlijkse modeshows in de winkel, die worden ook altijd goed ontvangen. Verder hebben we in het showroomgedeelte boven de winkel elke maand een weekend lang een andere pop-up met sieraden en accessoires of een leuke workshop. Dat zorgt voor extra loop in mijn winkel.”

Wat is kenmerken voor de collectie?

“Het is heel vrouwelijk, draagbaar en comfortabel. Ik werk veel met tricots en uni’s. Bepaalde modellen breng ik in dezelfde kleuren, dan kun je makkelijk sets samenstellen. Je kunt alles met elkaar combineren. Daar krijg ik veel positieve reacties op van klanten. De prijzen lopen van een hemdje van €19,95 tot een jumpsuit van €119,95. Een jasje of een broek heb je voor €89,95. Ik gebruik al jaren deze kwaliteit tricot, die lubbert niet en verkleurt minimaal. Ik breng nog steeds wat designitems, bijvoorbeeld in leer. Maar die mixen goed met de basiscollectie, want ook hier gebruik ik dezelfde kleuren.”

Wat heeft je voorkeur: winkel of webshop?

“Ik sta zelf nog steeds regelmatig in de winkel, vooral aan het begin van het seizoen. Ik vind het heel prettig om te zien hoe de kleding valt en wat voor soort mensen het kopen. Die feedback kan ik gebruiken voor de volgende collectie. Dat persoonlijke contact is echt een verschil met internetverkoop. Als ik dan wat retour gestuurd krijg, vraag ik me af of de klant het wel goed heeft aangedaan en de bedoeling van een kledingstuk wel begrepen heeft. Voor mij is de webshop vooral een extra service en reclame.”

Wat zijn je plannen met de wholesale?

Carola van Benthum wordt nu in ongeveer twintig boetieks in Nederland verkocht. De bedoeling is om dat met onze agent uit te breiden. Onze krant hebben we ook naar retailers gestuurd en dat heeft zelfs nieuwe verkooppunten opgeleverd. Ik heb voor zomer 2015 een aantal nieuwe klanten en er staan nog een paar afspraken. Als het zo blijft groeien ben ik tevreden. Vijftig verkooppunten vind ik een mooi streven.”