TOP

Deze modemerken doen het goed op Snapchat *

Een aantal Amerikaanse modebedrijven maakt al slim gebruik van het nieuwe social mediakanaal Snapchat. Kijk de kunst af en wees de eerste in Nederland die succes boekt.

Snapchat is een app voor smartphones waarmee je foto’s en video’s kunt delen met je vrienden. Wat het uniek maakt is dat de verzonden bestanden slechts een paar seconden (1 tot 10) zichtbaar zijn. De zender stelt dat in. Op je foto’s en video’s kunnen teksten en tekeningen worden toegevoegd. Ook kan erbij worden gechat. Privacy staat centraal, omdat beeld alleen naar geselecteerde vrienden wordt gestuurd, en dus slechts tijdelijk zichtbaar is.

Jongeren

Het nieuwe social mediakanaal is vooral populair onder jongeren. Van de 13- tot 17-jarigen heeft 44 procent een Snapchat-account.  Dat bleek in juni 2014 uit cijfers van GfK. Volgens Social Embassy gebruiken inmiddels 700.000 Nederlanders Snapchat, waarvan 274.000 dagelijks. Daarvan zijn 184.000 jongeren tussen de 15 en 19 jaar.

Merken

Hoewel er dus veel jongeren actief zijn op Snapchat, kan het medium ook zeker goed door merken worden gebruikt. Zeker als jongeren de doelgroep zijn. Omdat Snapchat een echt ‘vrienden-netwerk’ is, doe je er als merk goed aan je als ‘vriend’ te gedragen. Deel dus gênante, privé, domme en grappige video’s en foto’s. Vooral gekke, behind-the-scenes-content zal het goed doen.  Zorg dat het leuk is! Probeer ook interactie te creëren door op snaps van ‘vrienden’ te reageren, of roep ze op om ergens een bepaalde snap van te maken. Door er een wedstrijd van te maken zijn jongeren sneller bereid om mee te doen. Verloot bijvoorbeeld een prijs onder de gebruikers die na jouw oproep als eerste een snap van hun favoriete kledingstuk sturen.

1. Rebecca Minkoff

Het Amerikaanse modemerk Rebecca Minkoff heeft fashion op de Snapchat-kaart gezet. Het merk toonde in september 2013 de nieuwe zomercollectie voor 2014 het eerst op Snapchat. Zelfs nog voor de collectie werd geshowd op New York Fashionweek. Hiermee toonde Rebecca Minkoff niet alleen aan een ster te zijn op het gebied van nieuwe media, maar ook de klant te willen betrekken. Ook als deze niet bij de show aanwezig kan zijn. Voor extra bereik kondigde het modemerk de Snapchat-actie wel vooraf aan op Twitter.

rebecca mnkoff 

2. Juicy Couture

Label Juicy Couture zette Snapchat op een andere manier in: het Amerikaanse merk riep haar fans op om het Snapchat-account van JuicyCouture te volgen, omdat daar delen van een Juicy Couture-fotoshoot zouden verschijnen. Alle snaps samen zouden een verhaal vormen. Storytelling via Snapchat dus! De campagne werd voor het eerst op Snapchat getoond. Dat was in oktober 2013.

juicy 

3. Nasty Gal

Hoewel Nasty Gal al in augustus 2013 haar Snapchat-account aankondigde, kwam de écht goede actie pas in februari 2014. Het Amerikaanse modemerk liet toen op Instagram weten een nieuwe social media-stagaire te zoeken… via Snapchat!  Geïnteresseerden konden zich melden door middel van een snap. Nasty Gal gaf aan geen selfies te willen zien, maar wat de kandidaten zouden doen als zij de baan hadden. Als dat geen goede social meda-stagiaire heeft opgeleverd!

nasty gal snapchat

Lees ook:

Bekijk welke modemerken het goed doen op Twitter en Instagram.

Social media-tips nodig? Deze bedrijven danken hun succes aan social media.

Instagram-tips van Nederlands grootste modeblogger Negin Mirsalehi