TOP

Tweedehands: marketingtruc of omzetkans?

2020 was niet alleen het jaar van corona, maar ook van tweedehands kleding. De lijst van retailers en merken die deze business oppakten, is lang. Is het commercieel interessant om hierin mee te gaan of moet je het vooral zien als marketing?

Tweedehands kleding heeft allang niet meer het stoffige imago dat het vroeger had. Dat bewijst de populariteit van websites als Vinted, The Next Closet en Marktplaats, waar consumenten onderling handelen in hun afdankertjes. Maar ook steeds meer grote retailers en merken stapten in tweedehands kleding. Zalando, About You, H&M, COS, Levi’s, Tommy Hilfiger, Mud Jeans; allemaal experimenteerden ze het afgelopen jaar met de inzameling en verkoop van tweedehands kleding.

Tweedehands broek met nieuwe trui

Jolyan Berkhout, eigenaar van Vivre La Vie in Hoorn, begon vorig jaar met de verkoop van tweedehands kleding in haar vrouwenmodewinkel. Klanten mogen hun kleding inbrengen en de opbrengst van de verkoop wordt gelijk verdeeld tussen de winkel en de klant. “Het werkt, ook in combinatie met de nieuwe collectie. Een klant koopt een tweedehands broek voor een tientje en koopt er een nieuwe trui bij. Of er komen twee vriendinnen in de winkel, van wie de een van vintage houdt en de ander niet. Die kunnen allebei in onze winkel snuffelen.”

Tally-Ho verkoopt sinds afgelopen jaar de vintage labels Serendipity en Doris Loved + Found. “We kiezen er bewust voor om het uit te besteden en het als merk neer te zetten. Op deze manier hoeven we niet zelf achter vintage kleding aan.”, vertelt Barbara van Leyen, directeur van Tally-Ho. “Tweedehands kleding kopen is het meest duurzame wat je kunt doen. Wij richten ons op klanten die de drempel naar een vintage winkel te hoog vinden. Dat er een geur omheen hangt, is een achterhaald idee. Alles wordt gewassen en gerepareerd.”

America Today biedt sinds drie jaar vintage aan in vijf filialen en koopt dat wel zelf in. Tess Hartman, bij America Today verantwoordelijk voor de inkoop van vintage: “We willen echt specifieke items die bij onze stijl passen, dus willen we geen vintage in balen. Het is arbeidsintensief en ook het shippen is prijzig. Ik vind het moeilijk om te zeggen wat het onder aan de streep oplevert. Maar we zien het als iets merkversterkends. Je verhoogt er de traffic in je winkel mee. Zoveel jongeren willen die vintage look, dat is een stijl geworden.”

Kopen met een schoon geweten

Tweedehands kleding past volgens de in duurzaamheid gespecialiseerde trendanalist Lynsey Dubbeld goed in de huidige tijd. “Tweedehands geeft een goed gevoel: je kunt met een schoon geweten nieuwe aankopen doen zonder dat je het gevoel hebt milieubelastend bezig te zijn.” Voordat je je als retailer op de verkoop van tweedehands kleding stort, is het belangrijk om je goed in de materie te verdiepen. “Past vintage echt bij je merk en doelgroep, of doe je het vooral omdat het in de mode is? Mijn advies is: begin klein en laagdrempelig. En experimenteer. Je kunt bijvoorbeeld een kledingruilavond organiseren in je winkel.”

In de vrouwenmodespecial van Textilia, die is verschenen op 22 januari 2021, lees je het volledige achtergrondverhaal over tweedehands en vintage kleding.