TOP

Tussentijds inkopen op De Inkoopdag, voor de winkelier die wil overleven

Wil je tussentijds nog nieuwe merken inkopen? Dan kun je terecht op de nieuwe beurs De Inkoopdag. Op zondag 27 oktober aanstaande kun je merken inkopen als Eleven Paris, Nickelson en Gaastra. In totaal zijn er 30 merken aanwezig. Lezers van Textilia krijgen gratis toegang.

Winkeliers kiezen totaal de verkeerde manier om klanten te trekken, stelt Cor Molenaar, retailexpert en hoogleraar E-marketing aan de Rotterdamse Erasmus Universiteit. ‘Stunten met prijzen is een wanhoopsdaad. Op de korte termijn trekt het wat klandizie, maar als winkelier redt je het daar op de lange termijn niet mee. Om te overleven moet je andere manieren vinden om klanten te binden.’

Terug naar de seizoenen

Bart van Hylckama, eigenaar van een Haagse jeanswinkel en van het veelgelezen blog Fashionminded, pleitte in een gastcolumn voor Textilia ook voor verandering. ‘Wordt het niet eens tijd dat de seizoenen weer gewoon seizoenen worden? Dat winkeliers de kans en de tijd krijgen de ingekochte collecties zonder korting te verkopen, gewoon op het moment dat de klant de spullen nodig heeft?’

Geen uitverkoop maar inkopen

De Inkoopdag wil modewinkeliers en merken de handen ineen laten slaan. Winkeliers moeten inzien dat november en december géén uitverkoopmaanden meer zijn, stelt Doron de Goede, initiatiefnemer van De Inkoopdag. ‘Dit zijn juist de maanden dat klanten in de winkels komen zoeken naar leuke nieuwe items. Slimme winkeliers zorgen ervoor dat ze ruimte vrij houden voor de laatste hypes, hippe merken en gerichte aankopen voor de feestdagen zodat hun winkel er in deze maanden extra spannend uitziet.’

Anders inkopen

Het oude inkoopritme met grote voororders is volgens De Goede ook niet meer van deze tijd. ‘We moeten naar een nieuwe vorm van ondernemen waarbij er sneller kan worden geschakeld. Winkeliers en merken kunnen de branche weer een impuls geven door juist nu met passende aanvullingen te komen die de klant verleidt tot aankopen.’

Wie wat waar?

De merken die deelnemen aan de beurs zijn: Pastry, Amsterdenim, Cuckoo Nest, Mads Norgaard, GSUS, One Green Elephant, 2nd-One, Nickelson, Circle of Trust, Native Youth, Komono, Stance, Bellfield, Fat Moose, Icon Brand, Purewhite, Lofty Manner, Meltin’Pot, Revolution, WESC, Cast Iron, Eleven Paris, Blend, Invidus, Airforce, Black Bananas, Taffy’s, Gaastra, Sandqvist, Zanerobe, Josh V, Renabla, Bickley + Mitchell, Blue Days Footwear, Bread & Boxers, Christys, Zumo en Eden Schwartz.

Retailers zijn aanstaande zondag 27 oktober van harte welkom in Trouw Amsterdam. Klik op deze link om als lezer van Textilia uw gratis toegangskaart te bestellen.