TOP

Trenddag over zomertrends 2018: ‘The middle of the road is dood’

Op dinsdag 16 mei 2017 organiseerde Textilia een nieuwe Trenddag bij Beekwilder in Amsterdam. Naast presentaties van trendforcasters Christine Boland en Jan Agelink, sprak ook Elsemieke Beekwilder over het trekken van de aandacht van de klant en had Richard Derks het over het gebruik van social media.

Drie keer rollen uit de trein en je bent er al. Letterlijk naast Amsterdam Centraal Station werd op dinsdag 16 mei 2017 een nieuwe Trenddag georganiseerd door Schoenvisie. Dit keer was het indrukwekkende kantoor van winkelinrichter Beekwilder het decor voor de trends van zomer 2018.

Trenddag 2017 mei (2)Trenddag 2017 mei (3)

Christine Boland

Christine Boland trapte de dag af met haar presentatie rondom de vrouwenmodetrends. De trends die zowel in zomer 2018 kunnen, maar volgens haar ook nog goed zijn in zomer 2019. Boland haar presentatie ging over de tegenstrijdigheden die we momenteel in de wereld zien, want ‘trends zijn een afspiegeling van wat er in de wereld gebeurt’. Aan de ene kant accepteren we steeds meer genders, maar aan de andere kant worden we ook ingesnoerd door bijvoorbeeld Donald Trump. Deze tegenstrijden gaan met elkaar in gesprek in Boland haar zes thema’s:

  • Stagnation – Flow
  • Rural – Sophisticated
  • Functional – Poetical
  • Crisis – Consolation
  • Real – Unreal
  • Archetype – Anarchy


Lees hier een uitgebreid verslag van Boland haar presentatie.

Trenddag 2017 mei (4)Trenddag 2017 mei (5)

Elsemieke Beekwilder

Elsemieke Beekwilder (haar opa was oprichter Frans Beekwilder) vertelde over hoe je de aandacht moet trekken van klanten door middel van decoratie. Drie punten waren volgens haar key in het bedenken van nieuwe mogelijkheden:

– (leren) kijken en worden gezien;
– zien wat je klant wil (let daarbij niet alleen op de producten, maar ook de ervaring);
– samenwerken (ook met mensen uit andere branches).

“Als volwassenen zien we niets meer, we zijn vooral bezig met onze mobiele telefoon en onze eigen wereld”, legt Beekwilder uit. Volwassenen hebben dan ook een aandachtsspan van maar 8 seconden. Je moet er dus uit springen om die aandacht te kunnen trekken. Daarvoor moet je goed weten wat de behoefte van je klant is per locatie. De Karwei in Amsterdam verkoopt bijvoorbeeld minder tuinspullen omdat er minder tuinen zijn in Amsterdam. “Benader ook je klant individueel, je moet echt geïnteresseerd zijn. Voelen is het nieuwe denken. Als je kan verbinden, kan je ook goed verkopen.” Investeer daarom in verkopers en verkooptraining.

Trenddag 2017 mei (9)Trenddag 2017 mei (6)

Richard Derks

Na een heerlijke lunch vertelt Rickard Derks van IIZT over de tips en tricks voor het gebruik van social media. “Online only retailers openen steeds vaker fysieke winkels en mensen zien het verschil tussen URL en IRL (In Real Life) niet meer.” Social media wordt steeds belangrijker en daarbij ook de beeldvorming die je erbij gebruikt. Door middel van styling kan je een totaal ander publiek aanspreken. Online draait het om behoud van de klant en het maken van nieuwe klanten. Weet daarom wie de aankoop doet en ga met hen in gesprek zodat je weet waar de trend bij je klant naartoe gaat. Werk online aan:

– community building
– organiseer speciale evenementen (let wel: gratis feestjes komt niemand naartoe)
– localiseren (claim je plek)
– loyalty clubs (ook goed voor data)
– wat is cool in je buurt vertellen aan je klant
– winacties (ook goed voor data)
– begrijp je volgers en speel daarop in
– integreer campagnes van grote merken (gebruik content van de merken waarmee je werkt)
– editorials (laat zien als iemand iets van je draagt of over je heeft geschreven)
– blog en vlog (laat zien wat je bezig houdt)
– local heroes (schakel influencers in die passen bij je community)

“En daarnaast: denk extreem want the middle of the road is dood.”

Trenddag 2017 mei (7)Trenddag 2017 mei (10)

Jan Trendman

Technologie wordt steeds belangrijker, alleen moet het nog mooier en beter gebruikt worden, vindt Jan Agelink. 65% van de banen die generatie Z in de toekomst krijgt, bestaat dan ook nog niet. “Dat is mooi, naar ook beangstigend. We zitten in een Twilight Zone waarbij de klant een Willie Wonka 3.0 verwacht.” Daarom heeft Agelink zijn presentatie ook Welcome to Wonderland genoemd. Hij gaat in op thema’s:

– Future Craft
– Dataïsme
– Ad hoc
– Artifact
– Mutuarisme

Lees hier een uitgebreid verslag van Agelink  zijn presentatie.

Trenddag 2017 mei (1)