TOP

Tien jaar Rana Plaza herdacht, LVMH 500 miljard waard en Zalando breidt virtuele paskamers uit 

De Rana Plaza-ramp in Bangladesh is tien jaar geleden en nog steeds zijn kledingfabrieken onveilig. Verder: Rana Plaza wordt herdacht op de Dam, Zeeman steunt de Wet Verantwoord Ondernemen en LVMH behaalt een bijzondere mijlpaal. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 24 april.

Foto: Rana Plaza via Rijans

Rana Plaza-onderzoek: nog steeds onveilig 

Tien jaar na de Rana Plaza-ramp in Bangladesh merken fabrieksarbeiders nog weinig van veranderingen in de kledingindustrie. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van de organisatie ActionAid onder tweehonderd textielarbeiders, waarvan bijna 85 procent vrouw is. Maandag 24 april is het precies tien jaar geleden dat het Rana Plaza-gebouw in Bangladesh – waarin vijf kledingfabrieken waren gevestigd – instortte. Hierbij kwamen meer dan 1.100 mensen om het leven en raakten zo’n 2.500 mensen gewond. 

Ongeveer 60 procent van de medewerkers wijst op verschillende veiligheidsrisico’s in hun fabriek. Zo zijn er geen nooduitgangen of brandblusapparatuur, ontbreken brandveiligheidsmaatregelen, is er onvoldoende ventilatie en verlichting en een gebrek aan gezondheidsvoorschriften. Verder geeft 93 procent van de arbeiders aan bezorgd te zijn over hun gezondheid en vermogen om op lange termijn te blijven werken. Ruim een derde van de respondenten geeft aan te kampen met rugpijn, terwijl een kwart last zegt te hebben van hoofdpijn. Anderen geven aan dat ze ademhalingsproblemen, verwondingen aan handen en benen of nierproblemen hebben. Daarbij geeft 29 procent aan nog steeds getraumatiseerd te zijn door de gebeurtenissen van tien jaar geleden. 

ActionAid Nederland roept op tot nationale wetgeving voor internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen. Een dergelijk initiatief verplicht volgens de organisatie Nederlandse bedrijven om misstanden in hun productieketens te voorkomen en tegen te gaan. Daarnaast wordt door Wangari Kinoti, adviseur vrouwenrechten bij ActionAid Internationaal, gepleit voor wetgeving. “Als we het welzijn van miljoenen vrouwelijke werknemers willen garanderen, moet er niet alleen meer inzet en actie komen, maar juridisch bindende regels voor internationale bedrijven.”

Herdenking op Dam voor Rana Plaza-slachtoffers

Maandag 24 april om 20.00 uur is er op de Dam in Amsterdam een herdenkingsbijeenkomst voor de slachtoffers van de Rana Plaza-ramp. Dit is een initiatief van de Schone Kleren Campagne, dat zich inzet voor een eerlijke en transparante kledingindustrie. De organisatie nodigt mensen onder meer uit via de website en een rouwadvertentie in landelijke dagbladen. Onder meeVia RanaPlazaNeverAgain.org kunnen steunbetuigingen worden achtergelaten. Ook vraagt de Schone Kleren Campagne bezoekers een petitie te tekenen, om merken op te roepen het Veiligheidsakkoord te tekenen.

Zeeman steunt Wet Verantwoord Ondernemen

Zeeman staat samen met grote bedrijven als Ikea, Kruidvat en Ici Paris XL achter de voorgestelde wet Verantwoord en Duurzaam Ondernemen. Dat stellen de ondernemingen in een advertentie in landelijke dagbladen schrijft BNR. De initiatiefwet is in november 2022 ingediend in de Tweede Kamer door PvdA, GroenLinks, D66, ChristenUnie, SP en Volt en stuit vooralsnog op weerstand van het kabinet. 

“Er zijn ook veel andere bedrijven in Nederland die zeggen: wij kunnen dit en de Nederlandse wet geeft ons een voorsprong op de Europese wetgeving die eraan komt. Dus laten we dit gewoon omarmen en niet zo betwisten”, zegt projectleider Manon Wolfkamp van MVO Platform. Volgens Wolfkamp is het niet meer van deze tijd om mensen aan de andere kant van de wereld uit te buiten ‘omdat wij producten willen’. “Het is ook heel fijn om samen te werken met al die ketenpartners om te zorgen dat iedereen iets verdient aan de producten die we maken. En daarmee een mooie, duurzame en toekomstbestendige economie maken.” 

LVMH als eerste Europees bedrijf 500 miljard waard

Het Franse luxeconcern LVMH is maar liefst 500 miljard dollar (ruim 450 miljard euro) waard. Het moederbedrijf van onder meer Louis Vuitton, Christian Dior en Fendi, is de eerste Europese onderneming die deze mijlpaal behaalt, bericht het ANP. Sinds twee weken behoort LVMH ook al bij de top 10 van grootste bedrijven ter wereld. 

De nieuwe status is onder andere te danken aan de groeiende omzetcijfers in het eerste kwartaal en het afgelopen boekjaar. Het Franse bedrijf profiteert hierbij van toenemende vraag uit Europa, Japan en China naar luxeproducten. 

Zalando breidt test met virtuele paskamers uit

Miljoenen klanten van Zalando kunnen vanaf nu jeans passen via een virtuele avatar en paskamer. Na testen onder ruim dertigduizend klanten breidt de online moderetailer deze service uit naar alle 25 markten waar het actief is. Klanten kunnen een 3D-avatar creëren door hun lengte, gewicht en lichaamstype in te voeren. Vervolgens kunnen klanten 22 soorten jeans op de figuur proberen. Via de ‘heatmap-techniek’ wordt aangegeven waar het kledingstuk strak of los zit.

De innovatieve technologie werd al succesvol uitgeprobeerd bij kleding van Puma en het huismerk Anna Field. Zalando heeft een Size & Fit-team dat tevens werkt aan een lichaamsmeetfunctie, waarmee klanten gepersonaliseerd advies kunnen krijgen op basis van hun werkelijke maten. Dit wordt de komende maanden uitgerold.

“Ons doel met deze pilotcampagnes is om te leren en te begrijpen hoe klanten omgaan met deze nieuwe technologie. Zodat we een probleemloze, schaalbare oplossing kunnen ontwikkelen voor de toekomst”, legt Stacia Carr, vicepresident Size and Fit bij Zalando uit. “Dankzij deze campagnes zien we al een toename van de klantbetrokkenheid en ongeveer de helft van de klanten probeert zelfs meer dan één maat op de avatar.”