TOP

Textilia Mode Experience 2012: “Maak de klant lekker en verleid op de winkelvloer”

Dat zegt Chantal Riedeman, keynotespreker op TME 2012. Op maandag 5 november vindt Textilia Mode Experience 2012 plaats in het WFC in Amsterdam. Benieuwd wie de sprekers zijn? Textilia brengt ze in de aanloop naar dit lezersevent voor het voetlicht.

Wie is Chantal Riedeman?
Chantal Riedeman noemt zich ‘Shopoloog’, oftewel ‘professioneel klantenverleider’. Ze is gespecialiseerd in het onbewust beïnvloeden van bezoekers en klanten in hun koopgedrag op de winkelvloer. Tot haar opdrachtgevers behoren zowel retailers, zelfstandige winkeliers als leveranciers.

Wat gaat Chantal Riedeman vertellen op TME 2012?
“Een voorbeeld: de klant ziet een jurk en een paar schoenen inspirerend bij elkaar gepresenteerd. De schoenen blijken geleend van een winkel verderop. Voor de jurk moet ze een speurtocht door de winkel maken. Deze klant haakt af, net als de meesten zouden doen. Spaanse en Scandinavische ketens begrijpen juist heel goed hoe je de klant verleid tot een aankoop. In al hun winkels word je bij binnenkomst direct lekker gemaakt. Het koopproces begint letterlijk meteen bij de entree. En vervolgens word je in de winkel nog meer verleid. Onder andere Zara kleedt een figuur aan en presenteert het jurkje, jasje en de schoenen er direct naast. Maak het leuk en makkelijk om te kopen. Er wordt in winkels heel hard gewerkt, maar vaak worden niet de juiste dingen gedaan. Er wordt veel te veel ingekocht voor veel te veel verschillende klanten en door al die spullen ziet geen enkele klant het bos meer… Laat staan dat hij/ zij zijn/ haar ideale jurkje, must-have jasje of jeans kan vinden. Heb één klant voor ogen. Supertrash bijvoorbeeld doet dat bijvoorbeeld heel goed. Olcay Gulsen is de verpersoonlijking van haar merk. Veel te vaak wordt geprobeerd een winkel voor iedereen neer te zetten. Maak keuzes. En wees duidelijk en consistent.”

Waarom moet je Chantal Riedeman gaan zien op TME 2012?
Er zijn tientallen momenten dat de klant zich verleid voelt. Toch leiden maar weinig van die momenten tot een aankoop. Chantal Riedeman laat aan de hand van tal van voorbeelden zien hoe de consument winkelt. Wie snapt hoe zijn of haar klant denkt, kan een winkel inrichten die leidt tot nog meer aankopen. Maak ze lekker en verleid al je bezoekers en klanten tot nóg meer aankopen.

Ga voor het (voorlopige) programma alvast naar Textilia Mode Experience 2012.