TOP

Sytha 2.0 Spijkergoed: ‘in het eerste halfjaar hebben we onszelf ruim overtroffen’


Na de gedwongen sluiting van hun franchisewinkel starten moeder Sytha van der Knaap en dochter Sytha Koolhof hun eigen denimzaak, Sytha 2.0 Spijkergoed in Delfzijl. Afgelopen week vierden ze het eenjarig bestaan. “Wij geven service to the max. We vinden het leuk om klanten optimaal te vermaken.”

Het nieuws van het faillissement van jeansketen Lake Side slaat in februari 2018 in als een bom bij Sytha Koolhof en Sytha van der Knaap. Acht jaar runde het duo een franchisevestiging van de formule. “Binnen enkele weken was de winkel compleet leeg”, herinnert Koolhof zich. “We kregen zoveel reacties en bemoedigende woorden van klanten, dat gaf de doorslag om opnieuw te beginnen. Dit keer voor onszelf.” Na twee maanden verbouwen konden ze een zaak geheel naar eigen smaak openen: Sytha 2.0 Spijkergoed. Nu een jaar later, bellen we met Koolhof voor een update. 

 

Hoe is dit eerste jaar bevallen?

“Het was een rollercoaster, maar heel goed. Beter dan verwacht zelfs. Al in het eerste halfjaar hebben we onszelf ruim overtroffen. In die zes maanden presteerden we beter dan in een jaar onder Lake Side. Dit komt denk ik omdat wij een collectie bieden die helemaal bij ons past – we hebben voor het eerst zelf de inkoop gedaan – en we hebben een superenthousiast team. Voorheen konden we meedenken en feedback geven, maar we kochten niet zelf in. We hebben een ontzettend leuke tijd gehad bij Lake Side, maar een franchise-organisatie kan minder goed inspelen op een individuele winkel blijkt nu. Delfzijl is niet te vergelijken met een winkel in bijvoorbeeld Veenendaal. Wij kennen onze klanten heel goed en kunnen daar volledig op inspelen.”

 

De tekst wordt vervolgd na de foto.

Sytha spijkergoed 2

Sytha Koolhof (links) en Sytha van der Knaap (rechts). 

 

Wat voor soort winkel hadden jullie voor ogen?

“Eigenlijk is onze droom uitgekomen. We hebben alles tot in de details bedacht en ontworpen. Zo wilde ik graag spijkerstof aan de buitenkant en dat is uiteindelijk een opvallende spijkerstofprint geworden. We zijn een moeder en dochter met dezelfde naam en willen dat uitdragen, dus we hebben Sytha in de naam verwerkt. ‘Spijkergoed’ hebben we eraan toegevoegd, omdat er al zoveel zaken zijn met ‘jeans’ in de naam. En we willen het Nederlandse gevoel profileren, vandaar de term spijkergoed. Qua collectie zijn we ook dicht bij onszelf gebleven. We dragen beide graag stoere kleding als spijkerstof. Daarnaast kijken we goed naar kleur in het assortiment. Mijn moeder is een warm kleurtype en ik koel. Mede door deze insteek spreken we een brede doelgroep aan.” 

 

Wat vind je verder belangrijk? 

“We hebben de winkel persoonlijker gemaakt. We laten zien wie we zijn en benaderen klanten graag persoonlijk. Dit betaalt zich uit. We hebben een groot klanten-en vriendenbestand opgebouwd, met meer dan drieduizend e-mailadressen. En dit blijft groeien. Dagelijks komen er nieuwe klanten bij.”

 

Dat persoonlijke komt ook terug op de site, waar veel weetjes over de teamleden op staan. Waarom is dit? 

“We willen mensen verbinden met onze winkel. Ook via de website. Dus laten we zien wie onze teamleden zijn. Daarnaast vertellen we op een persoonlijke manier waarom wij voor een bepaald merk kiezen. We staan voor 110 procent achter de dingen die we doen. En we betrekken ons team hier ook bij. We overleggen veel en zijn daardoor goed op elkaar ingespeeld. Zonder hen hadden we dit nooit voor elkaar gekregen.” 

 

Service is een belangrijk aspect voor jullie, lees ik ook op de website. Zo worden aankopen gratis thuisbezorgd in de regio. 

“Wij geven service to the max. We vinden het leuk om klanten optimaal te vermaken. Als iemand een broek korter laat maken, brengen we hem gerust thuis. Dat besteden we niet uit, we doen het zelf als team. Na het werk, in de weekenden of wanneer het uitkomt. Door dit soort persoonlijke aspecten bouw je een mooie band op met je klanten. Wat je geeft krijg je uiteindelijk dubbel en dwars terug.”

 

Wat was het mooiste moment het afgelopen jaar?

“De opening. Er kwamen zoveel mensen op af om te zien wat we hadden neergezet. Eigenlijk was het hele jaar een aaneenschakeling van mooie momenten. Afgelopen vrijdag zijn we tijdens ons jubileumfeestje overladen met bloemen en cadeaus. Het voelt alsof we er veel vrienden bij hebben gekregen. Een klant zei: ik draag altijd zwart, maar jullie hebben me aan de kleur gekregen. We hebben er een klant voor het leven bij.” 

 

De tekst wordt vervolgd na de foto.

Sytha Spijkergoed 1

De winkel van ‘spijkergoed’.

 

Jullie retailen al jaren, maar hebben jullie ook nieuwe dingen geleerd?

“We leren elke dag. We hebben ontzettend veel opgestoken. We krijgen tips van leveranciers en reacties van klanten. We zijn net sponzen, we slaan alles op.” 

 

Hoe was het om voor het eerst op inkoop te gaan?

“Heel spannend, maar ontzettend leuk. Gelukkig hebben we tips en tricks en budgetlijsten meegekregen van de inkoper van Lake Side. Dat was heel belangrijk, anders weet je niet waar je moet beginnen. Het eerste seizoen hadden we te weinig ingekocht, maar we hebben in het seizoen snel geschakeld. Met een heel goed eerste seizoen als gevolg.” 

 

Welke kwaliteiten heb je volgens jou nodig om een succesvolle retailer te zijn?

“Sta volledig én enthousiast achter je collectie en achter de dingen die je doet. Denk out of the box, wees verrassend en anders dan anderen. Wij bedenken acties die dicht bij onszelf liggen. Het thema, een titel of lay-out heeft altijd iets te maken met spijkergoed. Zo hebben we net tijdens de boekenweek een broekenweek gehad. In de etalage lagen met denim gekafte boeken, klanten kregen bij een aankoop een zelfgemaakte denim boekenlegger en we organiseerden een ‘broekenbal’. Met livemuziek, een blauwe loper, blauwe drankjes en wraps in de vorm van broeken. Via de post hebben we tweehonderd handgeschreven uitnodigingen verstuurd. Het was een megasucces. We gaan dit zeker jaarlijks herhalen.” 

 

Wat staat hoog op het lijstje voor komend jaar?

“We hebben ontzettend veel ideeën en we worden regelmatig door bedrijven benaderd voor een samenwerking. Daarom willen we een goede marketingkalender opzetten. Daarnaast werken we aan vernieuwing van de website en de vindbaarheid op google. Dat kan beter.” 

 

Sytha spijkergoed 4

Broekenweek bij Sytha 2.0 Spijkergoed.

Sytha spijkergoed 3

Sytha Senior en Sytha Junior met hun team.