TOP

Sylvia ten Brink van Comma in Utrecht: ‘Ik gebruik het woord conceptstore niet eens meer’ [interview]

Sylvia ten Brink werkte als ontwerper voor Hema en We Fashion en runt nu haar eigen ‘winkel vol winkeltjes’ Comma in Utrecht. “Laatst zei een klant: er wordt enorm over je gepraat.”

Vorige week gaf Petra Verwaal van Things I Like Things I Love al haar visie op het nog steeds groeiende retailfenomeen conceptstores. Dit keer is het de beurt aan Sylvia ten Brink, die net als Verwaal afgelopen najaar een conceptwinkel, Comma, in Utrecht opende, aan de drukke Amsterdamsestraatweg.

Hoe kijk jij naar het fenomeen conceptstores?

“Allereerst: ik gebruik het woord ‘conceptstore’ niet eens meer. Ik merk dat deze term mensen in verwarring brengt. Een conceptstore kan ook heel goed een kapper zijn die wat planten verkoopt en koffie schenkt. Toen ik na de opening van Comma werd geïnterviewd door een lokale website, gebruikten zij de kop: Comma, winkel vol winkeltjes. Toen dacht ik: dat is het ook precies. Ik vind dit een mooie, meer beschrijvende omschrijving.”

Er bestaan inderdaad tal van concepten. Wat had jij in gedachten?

“Tijdens mijn werk voor Hema en We Fashion heb ik de mooiste concepten over de hele wereld gezien. Van Brooklyn tot de buitenwijken van Berlijn. Ik heb me uiteindelijk het meest laten inspireren door winkels in Scandinavië, waarbij merken een plek op de winkelvloer huren. Ik bedacht een laddersysteem met verschillende presentatiemogelijkheden als planken en roedes. Hierdoor komen de diverse producten allemaal tot hun recht. Van (interieur)accessoires tot kledingstukken.”

Je verkoopt uiteenlopende items, van T-shirts, tassen en babykleding tot kaarten en andere hebbedingen. Hoe selecteer jij?

“Waar ik bij Hema van houd is de filosofie van het alledaagse leven leuker en gemakkelijker maken. Ik doe daar graag nog een schepje bovenop door van het alledaagse leven een feestje te maken. Met cadeautjes voor een ander én voor jezelf. En die moeten natuurlijk van een goed niveau zijn.”

Wat maakt volgens jou het succes van een conceptstore?

“Het gaat om een goede mix van artikelen. Ik vind het zelf altijd jammer als er veel massaproducten worden ingekocht. Op een gegeven moment zie je dan overal dezelfde groothandelskaarsen. Dat is mij te gemakkelijk. Dat soort producten herken ik snel, maar ik weet niet of dat beroepsdeformatie is. Het verrassingsaspect is een van de belangrijkste voorwaarden, merk ik zelf in ieder geval.”

Lees verder onder de foto

2

Foto: Comma

Is het lastig om verrassend en onderscheidend te zijn? Er zijn zoveel conceptwinkels met vaak dezelfde producten.

“Dat geloof ik niet. Ik denk dat iedereen wel zijn eigen keuzes maakt. Zelf kies ik meer voor zelfgemaakte- en ontworpen items met een bijzonder verhaal erachter. Zo verkoop ik artikelen van Kels, een meisje dat kinderkleding ontwerpt en zelf naait. En items van een familiebedrijfje van twee zussen en een moeder. Ik merk dat mensen dat soort verhalen erg leuk vinden. Ze nemen dan ook bijna allemaal visitekaartjes van de verschillende merken mee. Ik merk dat een hoop mensen klaar zijn met massale productie. Ze willen weten waar producten vandaan komen. En zijn geraakt door de verhalen die ze bij Comma horen.”

Ondernemen betekent ook: oog voor de cijfers hebben. Hoe doe jij dit?

“Ik ben gewend te werken op basis van cijfers, dus daar ga ik gewoon mee door. Ik werk niet met eigen voorraden, dat is de verantwoordelijkheid van de verschillende merken. Wel houd ik de verkoopprestaties in de gaten – wat verkoopt goed en wat minder – en overleg daarover met de ondernemers. Als producten bijvoorbeeld bijgevuld moeten worden of als er vraag is naar een specifiek item, geef ik dit aan.”

Comma is te vinden in een levendige doorgaande straat. Waarom heb je gekozen voor deze locatie met soms een twijfelachtig imago?

“Dit is een buurt in opkomst. Ik woon zelf ook in de wijk, dus voor mij was het een logische keuze om hier mijn intrek te nemen. In het buitenland, maar ook in Nederland, zie ik steeds vaker zaken met een buurtfunctie en een geweldige community eromheen. Dat zie ik ook voor me met Comma. Ik merkte in de eerste weken al dat de wijk vreselijk blij is met mijn winkel. Sommige mensen kwamen die eerste periode al vier, vijf keer langs. Mensen nemen zich voor om voortaan cadeautjes en kaarten bij mij te kopen.  Laatst zei een klant: er wordt enorm over je gepraat. Wauw, hoe leuk is dat? Er komen hier dertigduizend mensen per dag door de straat. Ik had op deze reacties gehoopt en had ze stiekem ook wel verwacht, maar: Comma wordt dus goed ontvangen.”

Wat verkoopt het best?

“Kinderkleding. Mensen komen hier graag voor cadeautjes. Daarentegen blijft de kleding voor volwassenen iets achter. Maar tassen van rond de 100 euro verkopen opvallend genoeg wel weer ontzettend goed.”

Waar droom je verder nog van?

“Zoveel! Mijn bedrijfsplan bestond uit diverse hoofdstukken en pagina’s ideeën. Dit is nog maar het begin, maar ik geef mezelf even de tijd. Waar ik onder meer aan denk? Uiteindelijk moet Comma een vaste basis qua assortiment hebben en daarnaast wisselende producten. Ook organiseren de merken regelmatig workshops in de winkel. Op deze manier promoten zij hun aanbod én creëeren ze reuring op de winkelvloer.”

Meer weten over conceptstores? Lees dan ook het achtergrondverhaal ‘Conceptstores: de lat gaat omhoog’ in Textilia 2, de Street X Active special. 

3

4

5