TOP

Bellamy Gallery: ‘Steeds minder mensen willen fast fashion’

Modelabel Bellamy Gallery, dat zich focust op kwalitatieve basics en er prat op gaat transparant te werken wat betreft kosten en marges, richt zich sinds dit jaar voor het eerst óók op wholesale. Met succes, het label heeft in korte tijd tientallen verkooppunten veroverd. Textilia sprak met Imke Bens, mede-oprichter van Bellamy Gallery, over deze nieuwe stap.

Na eigen winkels en een eigen collectie sinds dit jaar
ook wholesale; vanwaar deze beslissing?

“In januari dit jaar stonden we voor het eerst op
Modefabriek. Dit was naar aanleiding van tal van aanvragen van retailers, of we
Bellamy Gallery ook niet aan hen wilden verkopen. Daar waren we eigenlijk nog
niet mee bezig geweest en we zagen ook weinig ruimte in de marge. Maar in
samenspraak met de detaillisten zijn we tot een middenweg gekomen. Als je een
artikel meteen voor de juiste prijs ophangt is er relatief weinig afschrijving
aan het einde. Ze vinden ons label een fijne toevoeging qua prijs/kwaliteit.
Onze producten sluiten goed aan bij veel van hun merken.”

Op welke manier?

“Veel merken zijn vooral bezig met thema’s en een plaatje
neerzetten, op die manier worden veel collecties samengesteld. Wij werken
anders, als we een item ontwerpen willen we bijvoorbeeld de perfecte kol in
merinowol voor dit seizoen. De tendens dat mensen liever iets moois kopen en
dat langer aan doen groeit. Steeds minder mensen willen fast fashion: een item
twee keer aantrekken om het vervolgens weg te gooien. Dat besef groeit. Winkels
zoals Maggy’s in Spakenburg, Van Dijk in Waalwijk of Rinsma in Gorredijk gaan
daarin mee en verkopen sinds dit najaar Bellamy Gallery.”

Hoe loopt de wholesale nu?

“We liggen bij zo’n 40 multibrand stores in Nederland en 15
in België. Jos Bles Labels is onze agent in Nederland en zij zijn heel erg
enthousiast. Met name over wat we in season nog na kunnen leveren. Wij hebben
een korte supply chain, want alles wordt in Europa geproduceerd, en reageren
snel. Retailers kunnen tijdens het seizoen onze producten met ons nabestellen
en deze worden binnen drie weken geleverd. Het aantal nabestellingen is heel
hoog, bij Jos Bles Labels gaven ze aan dat ze dit niet eerder zo hadden
meegemaakt. Het is erg leuk om te zien hoe positief er op onze producten wordt
gereageerd.”

Hoe zie je de toekomst van jullie wholesale?

“We willen heel graag uitbreiden richting Duitsland, daar
zoeken we naar agenten. In Nederland zitten we nu van noord tot zuid, maar er
zijn nog veel plekken waar we terecht kunnen. Natuurlijk hebben we een wish
list, maar het gaat er vooral om dat mensen achter onze filosofie en onze
producten staan en Bellamy Gallery omarmen.”